»Det ville være meget lidt charmerende med en billøs by«

Ann Mariager er journalist, forfatter og overvejende cyklist. Hun bor på Østerbro og har denne dag kun taget sin bil ind til kontoret i Vognmagergade, fordi hun skal videre til møde på Amager.

Ann Mariager er journalist og forfatter og overvejende cyklist. Linda Kastrup

Socialdemokratiets udspil om færre biler i København ved blandt andet at etablere miljøzoner, hvor kun biler, der ikke forurener, må færdes, og roadpricing – for at mindske trængsel og luftforurening – er ikke umiddelbart Ann Mariagers kop storbyte.

»Sammenlignet med andre storbyer som Paris og New York er København meget stille og rolig. Det ville være meget lidt charmerende med en billøs by. Lidt ligesom nu. Se omkring dig. Det er da trist, må jeg indrømme. Men jeg er også lidt en storbyrotte. Jeg kan godt lide, her er lidt rodet.«

Ideen om at lukke gader omkring skoler i bestemte tidsrum i Københavns mest befærdede områder er god, mener Ann Mariager. Roadpricing ligeså – på én betingelse.

»Hvis jeg skal synes, det er en god idé med roadpricing og betalingsring, så skal priserne på biler altså falde. De er sindssygt dyre, og det er hamrende dyrt at parkere. Men det vil ikke stække min frihed.«

Overborgmester Lars Weiss' trafikudspil, der blev offentliggjort mandag i Berlingske, har som grundidé, at gøre op med bilisternes dominans i København.

Udspillet rummer blandt andet forslag om at lukke vejstrækninger helt – som eksempelvis den del af Vesterbrogade foran Tivoli og dele af Københavns gamle bykerne kaldet Middelalderbyen. Ved skoler i tætbebyggede områder skal biler formenes adgang i morgen- og eftermiddagstimerne, så det bliver sikrere for de yngste at cykle og gå i skole. Og beboelseskvarterer skal indrettes som såkaldte trafikøer, så der bliver sat en stopper for gennemkørende bilister.