Det omstridte Lynetteholm har været i stormvejr længe: Ikke længere muligt at klage

Klager mod etableringen af Lynetteholm er ikke længere et værktøj, som projektets politiske modstandere kan benytte sig af.

Facebook-gruppen »Stop Lynetteholm« afholdt happening udklædt som får ved Folketingets hovedtrappe fredag den 3. juni 2021. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det har siden torsdag ikke været muligt at klage over det omstridte byggeprojekt Lynetteholm, skriver mediet Byrummonitor.

Lynetteholm er den store ø, som Københavns Kommune og staten i fællesskab har planer om at etablere i Øresund. En ø, der på sigt ventes at huse 35.000 borgere og lige så mange arbejdspladser.

Muligheden for at klage skulle ellers være stoppet 6. oktober, men beslutningen måtte blive udskudt, fordi man ikke var færdig med at behandle omtrent 170 høringssvar, hvoraf mange af klagerne var indsendt af medlemmer fra Facebook-gruppen »Stop Lynetteholm«.

En stor del af klagerne gik på, at der har været mangel på borgerinddragelse, at processen har været udemokratisk, og at det er kritisabelt, at høringer om projektet var sket mellem to kommunalvalg.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) oplyser til Byrummonitor, at der ikke er »fremkommet argumenter, som tilsidesætter min vurdering af, at den administrative klageadgang bør afskæres blandt andet af hensyn til sikkerheden i projektets fremdrift«.

Det vil fortsat være muligt at få prøvet sagerne ved domstolene.

En politisk mærkesag til valget

Politiske kræfter har udvist stærk utilfredshed med Lynetteholm, herunder Enhedslisten, der er Københavns næststørste parti.

En af grundene til partiets modstand er blandt andet de mange lastbiler med jord fra byggepladser, der skal transporteres til øen gennem København.

Og det vakte opsigt, da Enhedslisten i København i februar opsatte løbesedler på Vesterbro, hvorpå der ifølge politiske modstandere stod flere usandheder om, at etableringen af Lynetteholm ville føre til, at 720 lastbiler dagligt skulle passere gennem bydelen.

Det antal lastbiler, Enhedslisten påstod skulle suse igennem den københavnske bydel Vesterbro, svarede nogenlunde til det antal jordtransporter, der skulle køre igennem hele København, viste en miljøkonsekvensrapport, skrev TV 2 Lorry.

Rapporten fastslog, at omkring 350 lastbiler dagligt ville køre overskudsjord til Lynetteholm fra byggepladser rundt omkring i København. Antallet af lastbilkørsler ville derfor alle hverdage være i omegnen af 700.

Løbesedlerne førte til massiv kritik af partiet, men alligevel satte Enhedslisten nye løbesedler op på Østerbro i maj, hvor der blandt andet stod, at etableringen af Lynetteholm ville føre til »meget mere lastbiltrafik« i byen.