Der er sket en misforståelse.
I hvert fald ringer mange danskere ind til 1813 uden at have akutte problemer. De leder derimod efter recepter, mens deres egen læge holder weekend over sommeren.
Og det er problematisk, for så blokerer de for andre opkald, hvor der rent faktisk er behov for akut lægehjælp. Det skriver TV 2 Lorry, som har talt med cheflæge hos 112 og 1813, Anders Damm-Hejmdal.
Han oplyser, at der søndag var halvanden times ventetid på linjen.
»Hvis det er noget medicin, man ikke kan leve uden, skal det selvfølgelig fornyes. Men ellers skal man vente til, at egen læge åbner. Vi er ikke en servicetelefon, hvor man lige kan ringe, hvis man skal på ferie, har glemt sin medicin eller ringer, hvis man lige synes, det passer bedre,« siger han til mediet.
Nu kommer 1813 med en opfordring til danskerne:
Tænkt dig godt om, inden du ringer. Har du akut behov, eller kan det vente til mandag, når din egen læge er tilbage på arbejde?
Cheflægen oplyser, at det særligt er et problem i weekenderne.
Tidligere på sommeren var der også problemer med akuttelefonen. Her beskrev TV 2 Lorry, hvordan en mor i Bagsværd måtte vente i næsten fem timer på at komme igennem på linjen, mens hendes datter havde høj feber.
Dengang besluttede regionen at sænke målsætningen for svartid. Hvor man tidligere havde et mål om at besvare 90 procent af opkald inden for tre minutter, blev det ændret til at besvare opkaldene inden for fem minutter.
Politikere mente, at det var en mere »realistisk« målsætning.