Cyklerne er ude af Københavns gader. Nu står kommunen med problemet, der er blev tilbage

Altimens de omstridte bycykler er væk fra gadebilledet i København, er de mange tomme ladestandere blevet et problem, som Københavns Kommune er tvunget til at løse.

Mens driftsselskabet bag elcyklen måtte indgive konkursbegæring, og cyklerne blev solgt, står Københavns Kommune nu med en række ladestandere rundt om i byen, som ingen ønsker at købe. Fold sammen
Læs mere
Foto: Joachim Adrian/Ritzau Scanpix/Arkivfoto
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De blev aldrig rigtig en succes, selvom der blev smidt 100 millioner kroner i projektet.

Bycyklen har været en del af byrummet i København og på Frederiksberg siden 2014, men blev udsat for kritik, ligesom adskillige af dem blev udsat for hærværk.

Og mens driftsselskabet bag elcyklen til sidst måtte indgive konkursbegæring, og cyklerne blev solgt, står Københavns Kommune nu med en række ladestandere rundt om i byen, som ingen ønsker at købe.

Der er tale om 63 bycykelstationer på offentligt vejareal og 23 bycykelstationer uden for, oplyser Københavns Kommune.

Nu er spørgsmålet, hvad der skal blive af dem, og dette er op til politikerne på rådhuset at beslutte, viser et notat fra kommunens Teknik- og Miljøforvaltning.

»Det er nu op til kommunen at rydde op og beslutte, hvad der videre skal ske på arealerne. Der foreligger p.t. ikke et estimat for, hvad oprydningen vil koste, blandt andet fordi dette kan afhænge af den fremtidige anvendelse af områderne,« står der.

Hverken konkursboet fra By- og Pendlercykel Fonden eller operatørselskabet Bikeshare Danmark indgår i samarbejdsaftaler med Frederiksberg eller Københavns kommuner.

Sidstnævnte har derfor indhentet sine garantier på 6,6 millioner kroner. Samtidig er det uklart, hvad det vil koste at rydde ladestanderne af vejen.

Cykler på værksted

Problemer med projektet har der været nok af. Et af dem var så basalt som antallet af bycykler, der kunne lejes.

I 2019 kunne Berlingske berette, at kun 420 af ud af de i alt cirka 1.500 bycykler var på gaden.

175 bycykler var svære at finde, mens nogen sågar blev hacket, lød det fra Bikeshare Danmark. 900 cykler var på værksted. Allesammen på grund af hærværk, mens private udbydere af cykler, løbehjul og delebiler fik konkurrencen til at spidse til.

Driftsselskabet Bikeshare Danmark har været ejet af By- og Pendlercykel Fonden siden 2017, og fonden blev skabt i 2014 af København, Frederiksberg og DSB.

Bikeshare Danmark blev overtaget af fonden, efter at den oprindelige stifter og leverandør af Bycyklen, GoBike, var gået konkurs.

Bikeshare Danmark var vel at mærke et datterselskab af GoBike.

Over otte år, siden 2014, har Københavns og Frederiksberg kommuner samt DSB og senere også Rødovre Kommune samlet set ydet et driftstilskud på 98,5 millioner kroner.

Da dette tilskud udløb, blev der indgivet konkursbegæring fra Bikeshare Danmark i december.