Byggesager hober sig op i hovedstadsområdet – og København har landets længste sagsbehandlingstider

Ny analyse fra SMVdanmark viser, at sagsbehandlingstiden på byggesager er længere, end servicemålsaftalen tillader – Københavns Kommune har landets dårligste placering. Overborgmesteren kalder situationen uacceptabel, mens ansvarlig borgmester vil følge området tæt og er parat til at sætte hårdere ind, hvis det bliver nødvendigt.

Byggesager behandles alt for langsomt i Københavns Kommune, viser analyse fra SMVdanmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix/Arkivfoto
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Er drømmen om en ny altan, hvor man kan sidde ude i solen og nyde en varm kop kaffe eller et glas vin, begyndt at røre på sig, må man væbne sig med tålmodighed.

I hvert fald hvis man bor i Københavns Kommune.

En ny analyse, brancheorganisationen SMVdanmark står bag, og som er baseret på tal fra Kommunernes Landsforening (KL), viser, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på byggesager i København sidste år var landets højeste.

I 2021 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for samtlige former for byggeri 159 dage i kommunen, og det er en markant højere sagsbehandlingstid end tidsfristerne fastsat i servicemålsaftalen, som KL og regeringen indgik i 2014.

København er blevet dårligere

Det fremgår af servicemålsaftalen, at sagsbehandlingstiden for »simpelt byggeri«, der kan være altanbyggeri, er 40 dage, mens det for mere komplicerede byggerier, som eksempelvis tæller erhvervsetagebyggeri, er 60 dage.

Dermed er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Københavns Kommune markant længere, end den bør være ifølge aftalen.

Dykker man længere ned i analysen, vil man se, at det for »simpelt byggeri« i kommunen gælder, at sagsbehandlingstiden i de i alt 102 sager gennemsnitlig var 160 dage.

Dermed brugte kommunen 120 dage mere, end den burde have gjort.

Ser man på »erhvervsetagebyggeri«, hvor sagsbehandlingstiden stiger til 60 dage, nåede Københavns Kommune heller ikke at komme med en afgørelse i tide. Det tog i stedet gennemsnitligt 171 dage for de i alt 365 sager, hvilket er 111 dage længere, end det burde.

Sammenligner man resultatet fra 2021 med året inden, er der sket en markant forværring af sagsbehandlingstiden. I 2020 skulle københavnerne gennemsnitligt vente 136 dage på at få en byggesag sagsbehandlet, og dermed er sagsbehandlingstiden således steget med 23 dage.

Her kan du se listen:

»Nummer sjok«

SMVdanmark kalder kommunernes lange sagsbehandling af byggesagerne »skandaløs«, og konsekvenserne kan være »mange og forskellige«, lyder det fra cheføkonom Martin Kyed.

»For borgere kan det være et hus, man simpelthen ikke kan få opført, og derfor ikke kan flytte ind i. Og når vi taler om byggesager, der løber over flere måneder og halve år, så betyder det noget for den enkelte,« siger han.

Det er dog ikke kun borgere, det går ud over. Erhvervsdrivende kan heller ikke få behandlet byggesager inden for tidsfristerne, og derfor går det også hårdt ud over byggebranchen.

»Der er en masse usikkerhed, når man ikke ved, hvornår man kan gå i gang med et byggeri. Vi ser også stigninger i materialepriserne, og hvordan skal man give en fast pris, når man ikke ved, hvornår – og om – man kan gå i gang?« spørger han.

Københavns placering som »nummer sjok« på listen er ifølge Martin Kyed ekstra problematisk al den stund, at kommunen har rigtig mange sager – og derfor er der også rigtig mange borgere, som den lange sagsbehandlingstid rammer.

»Det er ikke særlig imponerende, at kommunen kun er blevet dårligere gennem det seneste år. Den er gået fra en skidt placering til en, der er endnu dårligere,« siger Martin Kyed.

Sander til i bureaukrati

Kaster man et blik på analysen, er det dog tydeligt, at det ikke kun er i København, at borgere og virksomheder må vente længe på at få grønt lys eller nej til et byggeri.

Det samme gør sig gældende i en lang række kommuner i hovedstadsområdet såvel som i resten af landet. I Allerød Kommune skulle man sidste år eksempelvis vente godt 221 dage på at få en sag om »simpelt byggeri« behandlet, mens man i Tårnby Kommune skulle vente 169 dage.

Studser man over, hvordan Københavns Kommune kan være dårligere placeret end de to ovenstående kommuner, skyldes det, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er fremkommet via en vægtet beregning, der tager højde for antallet af sager inden for den enkelte byggerikategori, lyder det SMVdanmark.

Brancheorganisationen har svært ved at forstå, hvorfor kommunerne ikke lever op til sagsbehandlingstiderne, og af analysen fremgår det, at der samlet set er 2,1 millioner dage, der årligt spildes på unødvendig sagsbehandling i Danmark – og det svarer til 5.819 år.

Spørger man Martin Kyed, hvordan problematikken skal løses fremadrettet, skal dette ske ved et øget fokus, mens kommunerne bør gå lige så professionelt til sagsbehandlingstiden, som sundhedsvæsenet gør det med behandlingsgarantien.

»Kommunerne skal gøre alt for at undgå, at sagerne sander til i bureaukrati,« siger han.

Sagsbunke i bund i 2023

Ansvaret for de lange sagsbehandlingstider ligger hos Københavns Kommunes Teknik og Miljøforvaltning, der står for at behandle byggesagerne. Her er man opmærksom på sagsbehandlingstiden, der længe har været »for lang«.

Sidste år besluttede et flertal i Borgerrepræsentationen at tilføre området »en økonomisk saltvandsindsprøjtning« på 33 millioner kroner, som skal fjerne byggesagspuklen senest i foråret 2023, så man herefter kan leve op til de nationale servicemål på området.

I en pressemeddelelse fra september 2021 fra Teknik- og Miljøforvaltningen fremhæves det, at det blandt andet er bygningsreglementet fra 2018, der volder problemer og vurderes til at være »stærkt medvirkende« til fejlene, der var i godt 70 procent af byggeansøgningerne fra året inden.

Det fremføres derudover også i pressemeddelelsen, at der gennem de seneste seks år er sket »en mærkbar stigning« i antallet af nybyggerier, som lægger pres på byggesagsbehandlingen.

Som man kan se i SMVdanmarks nye analyse er dette dog en forklaring, som brancheorganisationen går i rette med, idet den ikke mener, at de 12 procent flere byggesager, der er kommet landet over, kan begrunde, at sagsbehandlingstiden gennemsnitlig er steget med 16 procent.

Gamle sager trækker behandlingstid op

Berlingske har forelagt Teknik- og Miljøforvaltningen SMVdanmarks kritik og analysens resultater.

I et skriftligt svar oplyser teknik- og miljøborgmester Line Barfod fra Enhedslisten, at hun er »helt enig i«, at sagsbehandlingstiderne er »urimeligt lange«. Hun fremhæver også bygningsreglementet som en af årsagerne til sagspuklen, idet mange oplever reglementet som »svært at navigere i«.

»Dette forlænger sagsbehandlingstiden uhensigtsmæssigt og er medvirkende til, at der i øjeblikket er en større sagspukkel,« skriver borgmesteren.

Line Barfod påpeger derudover, at forvaltningen lige nu er ved at afslutte »mange gamle sager«, som »medvirker til at trække den samlede sagsbehandlingstid op«.

»Forvaltningen har iværksat en lang række initiativer for at få nedbragt sagspuklen, blandt andet en styrket kundedialog og fasttrack af visse sagstyper, og jeg vil følge området tæt, så vi kan sætte ind med endnu flere initiativer, hvis det bliver nødvendigt,« skriver Line Barfod.

Overborgmesterens løfte

På overborgmesterens kontor er de lange sagsbehandlingstider heller ikke gået ubemærket hen.

Allerede inden kommunalvalget i november 2021 fortalte nuværende overborgmester i Københavns Kommune, Sophie Hæstorp Andersen (S), til EjendomsWatch, at hun mødte »frustration« og »afmagt« over bureaukratiet i byggesagerne.

Hun gik derfor til valg med løftet om at »fortsætte arbejdet med at rydde op« og gøre det lettere at eje og udvikle ejendomme i de kommende år.

Berlingske har forsøgt at få et interview med Københavns nytiltrådte overborgmester, men dette har ikke været muligt.

Sophie Hæstorp Andersen har i stedet sendt et skriftligt svar, hvori hun skriver, at »det ikke er acceptabelt, at ventetiderne er så lange«.

»Det er et område, der fra politisk hold har været fokus på at forbedre længe, så det er ikke tilfredsstillende,« skriver hun.

Sophie Hæstorp Andersen fremhæver, at teknik- og miljøborgmester Line Barfod har sat »flere initiativer i gang, der skal speede sagsbehandlingen op«.

»Min klare forventning er derfor også, at der løbende vil ske forbedringer i sagsbehandlingstiden den kommende tid – og det er noget, som jeg vil følge tæt«, skriver hun.

Hvis du vil dykke længere ned i byggesagerne og sagsbehandlingstiderne gennem de seneste år, kan du finde KLs opgørelser her.