Borgmester vil sænke hastighedsgrænsen til 30 kilometer i timen i store dele af København

For at nå målsætningen om CO2-neutralitet i København skal bilerne mange steder ned i fart, mens gennemkørende trafik skal stoppes i flere kvarterer, foreslår teknik- og miljøborgmesteren. FDM mener, at forslaget vil virke stik mod hensigterne, mens by- og transportøkonom påpeger, at der mere effektive redskaber i værktøjskassen.

For mange vælger bilen frem for cyklen eller bussen, mener Københavns teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL). Hun foreslår derfor, at der lægges flere hindringer i vejen for bilisterne ved, at man blandt andet sænker hastighedsgrænsen til 30 kilometer i timen i store dele af København. Dette vil også tælle positivt med i Københavns mål om at nå CO2-neutralitet i 2025. Niels Ahlmann Olesen

Det er for nemt at vælge bilen til i København – og for nemt at vælge cyklen eller offentlig transport fra. Det bør være lige omvendt, mener teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune Ninna Hedeager Olsen (EL).

Derfor foreslår hun nu, at hastighedsgrænserne sænkes til 30 kilometer i store dele af byen, og at man indretter såkaldte »trafikøer« rundt om i byen, hvor der bliver lukket af for gennemkørende trafik, så biltrafikken flyttes over på de store veje.