I København bygges der boliger i syv etager et uambitiøst stenkast fra en af landets mest trafikerede veje: Hillerødmotorvejen.
Ved den gamle tv-by i Gladsaxe står de første af i alt 250 nye familie- og studieboliger – klos op ad selvsamme motorvej – færdige.
Og i Lyngby-Taarbæk Kommune har man udlagt et område nær Helsingørmotorvejen til nye boliger.
Der er bare ét problem. Støj – og det i et omfang, der langt overskrider anbefalingerne fra Miljøstyrelsen og Verdenssundhedsorganisationen, WHO.
Trafikstøjen er sundhedsskadelig og risikerer at gøre beboerne syge. Det vurderer eksperter over for Ingeniøren.
»Man bør ikke bygge boliger lige ud til en motorvej, og disse to byggerier (i København og Gladsaxe, red.) afspejler ret tydeligt, at kommuner generelt har alt for lidt opmærksomhed på, at støjgener skal forebygges gennem planlægning,« siger Arne Post, der driver AP Byplanlægning og beskæftiger sig med trafikstøj og lokalplanlægning, til Ingeniøren.
Boliger skal være støjskærm for andre boliger
Det er planen hos Københavns Kommune, at boligblokken ud mod Hillerødmotorvejen skal fungere som »støjskærm« for det bagvedliggende byområde.
Det samme gør sig ifølge Ingeniøren gældende andre steder i landet, hvor kommuner i deres lokalplaner placerer boliger direkte ud til potentielt skadelig trafikstøj.
Selvom det i enkelte tilfælde kan være den bedste løsning, er det ikke den bedste idé at placere boliger direkte op ad en støjkilde, siger Thomas Knudsøø Damm, projektchef i COWI, til mediet.
Han mener, at man skal sigte efter at placere bygninger, hvor der ikke skal bo mennesker, ud mod de store veje. Kontorer og parkeringshuse kan på den måde skærme beboelsesområder for motorlarm.
Københavns Kommune har ikke ønsket at stille op til interview med Ingeniøren.
Fra Gladsaxes borgmester, Trine Græse (S), lyder det, at man er »vanvittig opmærksom på støj«. Hun har svært ved at se, at det skulle være et problem, at støjen rammer en facade, som er bygget, så den er skærmet mod støj.

Og så er der luften
Det er ikke kun støj, der er problemet for beboere nær trafikerede veje.
Som Berlingske onsdag kunne berette, viser nye luftmålinger ved Bispeengbuen i København en række bekymrende luftforureninger.
Det overraskende var, at forureningen strømmede helt ind bag husets døre.
Der viste sig at være en »tæt korrelation mellem den indendørs og udendørs luftforurening«, sagde kemistuderende Frederik Hildebrand fra Københavns Universitet, som sammen med professor Matthew S. Johnson fra Kemisk Institut står bag et nyt studie om emnet.
»Det er klart bekymrende, at der er så tæt en kobling mellem den forurening, der er udenfor og indenfor. Det trænger ind, og det skader med stor sandsynlighed folks helbred,« siger professoren.
»Det er meget uheldig planlægning, at vejen ligger så tæt på bebyggelsen.«