Bøderne landede først to år efter: Parkeringsselskab i København har benyttet »ulovlige metoder«

Et mindre parkeringsselskab fra København har modtaget sjetteflest klagesager i 2020, og det kan der måske være gode grunde til.

(ARKIV) Parkeringsselskabet Parkware bliver i TV2 Lorry kritiseret for at have benyttet »ulovlige metoder«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det københavnske parkeringsselskab Parkware har uddelt parkeringsbøder med »ulovlige metoder«, hvor flere af bøderne er uddelt op til to år efter, at parkeringen var foretaget, skriver TV 2 Lorry.

Parkware blev etableret i 2017 og fungerer som en slags Airbnb med parkeringspladser, hvor både virksomheder og privatpersoner kan udleje deres parkeringspladser gennem en platform, har Berlingske tidligere fortalt.

Via selskabets app-system Plot kan man indberette ulovligt parkerede biler, skriver TV 2 Lorry, men selskabet tildeler ingen værktøjer til brugeren, der gør det muligt at udskrive traditionelle parkeringsafgifter, og i stedet tildeles en stak forudprintede kartonkort, hvor der i en standardskrivelse står, at man har begået en mulig forseelse, hvilket ikke lever op til Parkeringsbekendtgørelsens krav om, at en parkeringsafgift konkret skal oplyse, hvilke regler man har overtrådt i det enkelte tilfælde.

I bekendtgørelsen fremgår det, at en kontrolafgift skal anbringes synligt på køretøjet og der skal stå hvilke parkeringsvilkår, der er overtrådt. Det giver god mening, da bilisten ellers ikke har mulighed for at dokumentere, hvorvidt han eller hun er uenig i afgiften, når den tilsendes per efterkrav, mener Dennis Lange, chefkonsulent ved FDM.

»Man får da en mistanke om, at det er et selskab, der måske spekulerer i at få nogle folk til at betale for noget, de ikke burde betale for,« siger han, mens Parkware ikke har ønsket at stille op til et interview med TV 2 Lorry.

Parkeringsklagenævnets årsrapport fra 2020 viser, at Parkware med sin relativt beskedne størrelse har haft sjetteflest klagesager imod sig – 81 stykker – i løbet af året, mens det omvendt skal understreges, at udfaldet af sagerne ikke fremgår af årsrapporten, skriver mediet.