Anklaget for at snyde med størrelsen: Københavnsk ejendomsmægler risikerer bøde på flere millioner kroner

33 boligkøbere føler sig taget ved næsen af en ejendomsmægler på Amager, der nu risikerer en bøde på flere millioner kroner. Mægleren er anklaget for vildledende markedsføring.

Der skal afsiges dom i en boligsag fra Amager Strandpark 22. november. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rune Øe (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En fire år gammel sag kan snart være ved vejs ende. Paulun Bolig, der i 2018 hed Ejendomsmægler Niels Hald Amager, har ifølge 33 boligkøbere snydt med salgsmaterialet for en række projektlejligheder i Strandgården på Amager Strandvej.

Lejlighederne var væsentligt mindre, end der blev givet udtryk for i salgsmaterialet, mener køberne. Eksempelvis fremstod en af lejlighederne på plantegningerne med et areal på 94 kvadratmeter, når man lagde de oplyste kvadratmeter fra hvert rum sammen. Men ifølge forbrugerombudsmanden er der kun tale om et brugsareal på 78 kvadratmeter.

På grund af klagerne har forbrugerombudsmanden i form af anklagemyndigheden krævet en bøde på 3,08 millioner kroner til ejendomsmægleren, skriver det lokale medie KøbenhavnLIV.

NPV, der udviklede og opførte Strandgården og stod for salgsmaterialet, kan risikere bøde på 4,8 millioner kroner. Bødekravene er baseret på den indtægt, de to virksomheder har scoret på salget, men det er ude af proportioner, mener Mads Roikjer, der er advokat for indehaveren af Paulun Bolig.

»Vi har undervejs i sagen forsøgt at få anklagemyndigheden til at oplyse os, hvad de gik efter af bødestørrelse, og det har de ikke villet svare på. Efter vores opfattelse er det helt ude af trit med retspraksis og i øvrigt baseret på anvendelse af en forkert regel og fuldstændig misforståelse af fortjeneste,« siger Mads Roikjer, der ligesom NPVs forsvarsadvokat kræver sin egen klient frifundet.

Denne artikel er citeret fra KøbenhavnLIV. Du kan læse mere om sagens detaljer på mediets hjemmeside her.