167 nye parkeringspladser til københavnerne trods rød modstand: »Jeg lukker øjnene og tænker på fædrelandet«

Der har længe været et rødt ønske i Københavns Kommune om at mindske bilisme og trængsel ved at fjerne parkeringspladser fra hovedstadens gader. Men nu har et gammelt spøgelse alligevel scoret københavnerne knap 200 nye parkeringspladser.

 
Berlingske har kørt en tur rundt på Frederiksberg med motorekspert Henrik Dreboldt. Produktion: Siri Hollmén Olesen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et rødt ønske om at mindske bilisme og parkeringspladser i Københavns Kommune er atter kommet på prøve.

Alle rådhusets partier har netop stemt for et gammelt forslag fra De Konservative om at etablere nye parkeringspladser. Det er blevet til 167 nye pladser, der forventes klar senere på året. Størstedelen falder Nørrebro til gode med 126 parkeringspladser, mens Østerbro får 41 nye pladser.

»Vi er rigtig glade for, at vi – ikke mindst i et valgår – kan levere resultater til københavnerne. Det kan godt være, de andre partier går ud og fortæller, at de vil have færre parkeringspladser, men det er Konservative, der formår at levere resultaterne,« siger De Konservatives gruppeformand og politiske leder, Jakob Næsager (K).

Tidligere på året meldte Socialdemokratiets overborgmesterkandidat, Sophie Hæstorp-Andersen, ud, at det er partiets store vision at nedlægge en tredjedel af Københavns gadeparkeringspladser – og Enhedslisten var ikke sen til at give deres støtte. Partiet vil dog ikke genetablere pladserne, som Socialdemokratiet har lagt op til.

Derfor ser de to partier heller ikke på de nye parkeringspladser med samme fryd og gammen som De Konservative. Forslaget stammer nemlig fra budgetaftalen for 2017 og har fået nyt liv, efter Teknik- og Miljøforvaltningen har kortlagt mulighederne for parkeringspladserne.

»Vi har jo stemt for det, fordi vi var budgetpart i den gamle aftale, hvor forslaget indgik. Men i dag lukker jeg øjnene og tænker på fædrelandet,« siger Gorm Anker Gunnarsen, der er medlem af teknik- og miljøudvalget for Enhedslisten.

Han forstår godt, hvis de kommende parkeringspladser forvirrer borgerne.

»Det stemmer jo ikke overens med, at vi samtidig vil have fjernet parkering i København, men det er et kompromis, vi har måttet indgå dengang og nu igen.«

To københavnske bydele kommer til at nyde godt af de 167 nye parkeringspladser, der forventes færdige i slutningen af 2021. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix.

S: Vi har ikke skyklapper på

At der nu kommer nye parkeringspladser på gadeplan viser, at Socialdemokratiet »hverken er fundamentalistiske eller har skyklapper på«, når det kommer til københavnernes behov, mener politisk ordfører Jonas Bjørn Jensen (S).

»Der er et behov for parkering, og det kommer der også til at være i fremtiden. Derfor kommer vi ikke til at stoppe med at etablere parkeringspladser, men har i stedet en vision om, at vi finder bedre løsninger end at etablere pladserne på gadeplan. Vi har også sagt, at i mange af de tætteste dele af byen er vores mål at genetablere rigtig mange af pladserne i blandt andet p-huse.«

Men de nye pladser er jo netop på gadeplan?

»Ja – og det er jo, fordi aftalen er fra 2017, og der har situationen været en anden. Det har også taget os noget tid at komme derhen til, hvor vi er nu. Men vi kan ikke bare begynde at løbe fra gamle aftaler, vi har lavet.«

Det behov, som Jonas Bjørn Jensen anerkender hos københavnerne, vil de i stedet håndtere på en anden måde i fremtiden. Tilbage står dog stadig spørgsmålet, om de nye pladser vil blive fjernet i takt med de nye visioner.

»Dem, der bliver etableret her, bliver det jo, fordi der er behov for dem. Så hvis der skal fjernes gadeparkering der, hvor der er behov, vil det sandsynlige være, at de bliver genetableret i en anden mulighed i nærheden.«

Kan du forstå, hvis borgerne bliver lidt forvirrede over, hvad jeres vision er?

»Vi har jo sagt, at pladserne kommer, så den store undren ville jo måske nok komme, hvis de så ikke kom alligevel, fordi vi har lavet et nyt valgprogram. Folk bliver nødt til at kunne stole på, at det, vi siger og beslutter, bliver til noget. Politiske beslutninger tager lang tid, og det overrasker nogle gange folk,« siger han.

Projektet med de 167 nye pladser forventes afsluttet inden udgangen af 2021, fremgår det af Teknik- og Miljøudvalgets beslutning.