Mens vi venter på brintbilen

Den forureningsfri brintbil er stadig science fiction. Indtil den er klar, skal vi spare på olien ved at køre på biodiesel, naturgas og strøm, mener VW

Sunfuel. Fold sammen
Læs mere

Vi har hørt det igen og igen: Brintbilen er lige om hjørnet, og den vil redde verden fra at gå i stå.

Hjørnet har det bare med at flytte sig. For fåår siden lovede General Motors os brintbiler i 2010. Siden har »Generalen« haft mere travlt med at stoppe hullet i pengetanken. Nu taler bilindustrien om, at 2020 bliver året, hvor brintbilen er moden til masseproduktion. Men der er lang tid til 2020. Vi skal også køre bil i mellemtiden, og hos VW har de en idé om hvordan og på hvad.

»Stigende mangel på olie gør det nødvendigt at skifte til brændstoffer baseret på vedvarende energikilder,« som professor Jürgen Leohold slog fast på VWs brændstof-seminar i Valencia.

Mens vi venter på brintbilen handler det om at bruge mindst mulig olie. Selv jubeloptimister venter, olien slipper op i løbet af 30-50 år. Og hvis udsigten til tørlagte oliekilder ikke skruer prisen derop, hvor det koster en formue at køre på arbejde, kan den spændte situation i Mellemøsten hurtigt gøre det. Ifølge VW er der flere måder at gøre bilerne mindre afhængige af lunefulde oliesheiker på. Benzinudgaverne kan gøres mere effektive med direkte indsprøjtning samt turboladere og kompressorer, der gør en firecylindret 1,4 liters motor lige så kraftig som en V6'er. Uden at forbruget følger med.

Dieselteknikken har også mere i sig. Bedre styring af forbrændingen, avancerede partikel- og nox-filtre samt optimering af bilens vind- og rullemodstand kan presse rummelige familiebiler op på 25 km/l.

Uden at ruinere bilkøberne eller svine luften til med røg og kræftfremkaldende sodpartikler. Naturgas er en tredje løsning. Naturgas er rent, effektivt og koster uden afgifter omtrent det halve af en liter benzin. Svenskerne er godt i gang, mens Tyskland allerede næste år råder over 1000 tankstationer med gas.

I samme boldgade arbejder VW på såkaldt SunFuel, som er et delvist syntetisk og meget rent brændstof udvundet af CO2-neutral biomasse.

Ingeniør Niels Möller, ansvarlig for udviklingen af VWs TSI-teknik der gør en 1,4 liters motor lige så kraftig som en 2,5 liters V6, giver et eksempel på, hvordan verden har ændret sig:

»Første gang vi viste amerikanerne en Golf TSI, grinede de nærmest af os. Fin bil, sagde de, men vi kan aldrig sælge en bil herovre med 1,4 liters motor - uanset hvor kraftig og økonomisk den er. Siden er benzinpriserne steget så meget, at bilisterne i USA er begyndt at interessere sig for mindre biler. Nu overvejer amerikanerne at importere TSI-modeller,« fortæller Niels Möller.

Men VW har også andre grunde til at vise teknik-flaget. Möller og hans kolleger siger det ikke højt, men meningen er klar: VW er trætte af at fremstå som en lettere støvet bilfabrik, mens især Toyota scorer en masse miljø-goodwill på at promovere hybridbiler.