Mange biler har defekte bremser

Fejl på bremserne er den næsthyppigste fejl på de biler, som FDM har haft til vedligeholdelsestest

Alvorlige fejl i bremserne er desværre almindeligt forekommende i den danske bilpark. Det erfarer FDM's testcentre, som hvert år udfører såkaldte vedligeholdelsestests. På 1.684 testede biler fandt FDM i alt 12.119 fejl. De fleste blev fundet i motoren. På andenpladsen kommer bremsesystemet og på tredjepladsen lygter og blinklys. På de testede biler fandt FDM 2568 fejl i bremsesystemet. En fjerdedel af disse fejl var bremsevæske med for lavt kogepunkt. Dette er en fare for sikkerheden, fordi bremsevæsken dermed har optaget så meget vand, at den ved opvarmning til kogepunktet kan miste evnen til at sende kraften fra bremsepedalen og ud til hjulene. Hver femte bil havde defekte bremseskiver. Enten var skiverne slidt for tynde, hvilket kan skabe overophedning, eller også var de ødelagte af rust. Hver syvende bremsefejl skyldes bremserør, der er blevet utætte på grund af korrosion. Når et bremserør er utæt, mister systemet bremsevæske, og i værste fald kan bremserne helt svigte. Hver tiende bil havde fejl i bremseslangerne, som er den fleksible forbindelse mellem bremserørene og forhjulenes bremser. Slangerne er af gummi, som kan mørne, så der løber bremsevæske ud af systemet. »Vores statistik tyder på, at mange biler kører rundt med defekte bremser uden at bilisten selv er klar over det,« siger teknisk chef Per Antvorskov, FDM test og bilsyn. Han opfordrer derfor bilisterne til at få kontrolleret bilens bremser mindst én gang om året. »Har man en ældre bil kan det periodiske syn (som er hvert andet år. red.) ikke erstatte et årligt eftersyn,« mener Per Antvorskov.