Måske en ministerbil

Endnu sidder ingen danske ministre på bagsædet i en Lexus, men det kan ændre sig med den nyeste aftapning af luksus-flyderen.

Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Bendt Bendtsen kan læse rapporter uden risiko for genskin i det glittede papir. Og Kristian Jensen kan trække det hele for - og fra... Vi taler om solgardiner i den nye Lexus LS. Knap-panelet til gardinerne er indfældet i midterarmlænet. Man trykker, og lydløst glider gardinerne frem fra deres skjulesteder. To til de store sideruder og én til bagruden - og for at gøre afskærmningen komplet: Små figenblade til trekantruderne, så man kan sidde helt ugenert. Gardiner er en detalje i Lexus LS. Men bilen består af detaljer. Så mange, at det er håbløst at remse dem op. I stedet nævner vi gardinerne og ekstrapolerer ud fra disse. For som gardinerne er, således er resten af dette luksuriøse køretøj.

Forhåbningerne med LS460 er da også store og udtrykkes måske bedst af de ambitioner, som mærket har i Danmark. »Vi kunne da håbe, at den første minister nu vil tage plads i en Lexus,« siger importørens informationschef René Mouritsen.

Lexus må have gjort sig en del tanker om disse kundetypers krav til bagsædet som arbejdsplads. Og skulle Arbejdstilsynet komme på uanmeldt besøg i Lexus LS460, tror vi, resultatet bliver en stor smiley i bagruden. Benpladsen er fremragende, læderstolene er luftkonditionerede og el-justerbare og kan fås i en speciel business-udgave med fodhviler og massagefunktion. En kropstemperaturmåler hjælper med at regulere klimaet, så den passer bedst muligt til hver enkelt person. Et køleskab er lige ved hånden. Det samme er fjernbetjeningen til 9-tommers fladskærmen i loftet. Kabinen er opdelt i fire klima-zoner, og til bagsædet er der særlige forsyninger af frisk luft via dyser i loftet. Til en vurdering af arbejdsklimaet hører også støjbelastningen. Efter nogle hundrede kilometers testkørsler omkring Cannes og Nice mener vi, at det meste støj må være raslelyde, når ministeren læser avis eller bladrer i ringbind.

Lexus LS460 vil som ministerbil indeholde endnu en arbejdsplads. Chaufførens. Ikke overraskende tror vi, Arbejdstilsynet også vil klaske en smiley i forruden. Bilen har radarer og kameraer, der holder øje med både chaufføren og trafikken. På ratstammen sidder et kamera, der kan se, om hovedet er drejet til siden samtidig med, at bilen kører ligeud. Hvis der samtidig er en forhindring forude, vil føreren blive advaret. Kommer der ingen reaktion, udløses en lavine af elektroniske sikkerhedsfunktioner. Radarerne og kameraerne kan opdage biler, fodgængere og sågar dyr, der måtte komme i vejen. Hvis systemet vurderer, at der skal bremses og styres uden om en forhindring, kæder Lexus informationerne sammen med bremserne, affjedringen og styretøjet. Bremseklodserne lægges tættere mod skiverne, affjedringen gøres hårdere, og servostyringen ændrer sig, så den bedre passer til en hurtig undvigemanøvre. Skulle det hele alligevel ende med en kollision, forbereder Lexus sig på sammenstødet ved at reducere bilens fart og stramme de forreste sikkerhedsseler. Hvis kollisionen kommer bagfra, skydes nakkestøtterne fremad.

Men sikkerhedssystemerne fungerer også i mindre kritiske situationer. Kommer bilen for tæt på motorvejens hvide vognbanelinjer, drejer rattet hjælpsomt i den rigtige retning. Og skulle en travl medtrafikant skifte vognbane forude og komme for tæt på, skærper Lexus chaufførens opmærksomhed med et rødt blink i instrumentpanelet eller ved at tage farten af.

Og når chaufføren forhåbentlig uskadt forlader bilen, bliver det uden nøgle. Den er afløst af en tre millimeter tynd plade, der kan anbringes i samme afdeling af tegnebogen som Dankortet.

Skulle ministrene trodse disse fortræffeligheder kan Lexus sætte sit håb til hybridversionen, der kommer til sommer. Den har to el-motorer og genindvinding af ab t bremse-energi. Måske var det noget for miljøministeren.