Luksusbenzin er spild af penge

Shells V-Power benzin giver ingen mærkbare forbedringer i acceleration, konkluderer Europas største bilklub, tyske ADAC. Dommen gælder formentlig også andre selskabers luksusbenzin. Den dyre benzin er spild af penge, mener FDM.

»For langt, langt de fleste bilister er det spild af penge.«

Så kontant fælder FDMs tekniske chef dommen over benzinselskabernes såkaldte luksusbenzin, der sælges under navne som V-Power, Ultima 95, Q8 Dynamic og Nitro 3000.

»Kør på almindelig benzin og spar pengene,« tilføjer Per Antvorskov med henvisning til, at merprisen for V-Power & co. typisk er 23 øre pr. liter svarende til ca. 11 kr. pr. tankfuld.

Kritikken fra Forenede Danske Motorejere står ikke alene. FDMs tyske søsterklub ADAC har netop testet den tyske udgave af Shells V-Power for at se, om den kunne leve op til de gyldne løfter i markedsføringen. Og det kunne den slet ikke.

»V-Power holder ikke, hvad den lover,« konkluderer ADAC efter at have testet benzinen på VW Golf 1,4 16v, BMW 316i, Audi A3 2,0 FSI og Porsche Boxster.

I den tyske markedsføring stiller Shell en forbedret ydelse på op til ti procent i udsigt, men ADAC kan ikke måle nogen forbedring. Golf og Porsche yder »maksimalt to procent« mere, mens Audien og BMWen blev én procent langsommere i acceleration.

I begge tilfælde ligger tallet inden for måleunøjagtigheden, understreger Andrea Gartner fra ADACs tekniske afdeling. Med andre ord: Nul målbar effekt.

Hun oplyser, at målingerne er gennemført på rullefelt med én tank almindelig benzin og en tank V-Power - eksakt samme fremgangsmåde som Shell i Tyskland har benyttet for at måle benzinens angiveligt positive virkning.

Vildledende

Hos A/S Dansk Shell kender kommunikationschef Annemette Moesgaard ikke til detaljerne i den tyske test, men fastholder reklamens budskab om »mere power« holder:

»Vi er ikke i tvivl om, at V-Power virker, og det er vores kunder heller ikke,« siger hun og henviser til »utallige henvendelser« fra tilfredse bilister, som har skrevet til selskabet og rost benzinen.

Hun henviser også til, at Shells egne firmabiler har sparet 3,1 procent brændstof, efter at de er gået over til V-Power.

Shell har været længst på markedet med en benzintype med ekstra rensende tilsætningsstoffer, og V-Power står nu for 20 procent af Shells benzinsalg.

På det seneste er Statoil, Q8 og Hydro-Texaco kommet til med tilsvarende benzintyper.

Shell siger, at 16 til 30 procent af den danske bilpark vil have gavn af den dyre benzin, men FDMs tekniske chef angiver andelen til »aller højst ti procent.«

»Vi kiggede på et tidspunkt ned i motoren på ca. 100 tilfældigt udvalgte biler, og det var under ti procent, der i mere eller mindre grad havde belægninger. Desuden er det ikke til at sige, i hvilken grad den belægning overhovedet betyder noget,« siger Per Antvorskov.

Han anklager også markedsføringen for at være vildledende.

»Shell siger, at man får mere »power« og acceleration ved at bruge V-Power. Men det gør man jo ikke. Hører man til de få, der har en beskidt motor, får man evt. en renere motor,« siger FDM-teknikeren.

Hans råd lyder: »Hvis man mener, at ens motor ikke går ordentlig, kan man godt prøve at tanke et par gange med en af de dyre benzintyper eller selv tilsætte et rensende additiv. Det kan også være, at man skal have en fagmand til at se på motoren.«