Luftforurening for høj i København

35 gadestrækninger i byen vil i år ikke opfylde grænseværdien for kvælstofoxid i luften. Det bekymrer fire ud af fem københavnere, og et flertal på rådhuset vil stille skrappere miljøkrav til biltrafikken.

Foto: niels ahlmann olesen

Københavnerne og byens gæster udsættes for en alt for høj dosis sundhedsskadelige stoffer fra vejtrafikken på trods af, at luftkvaliteten i landets hovedstad ellers er blevet klart forbedret igennem de seneste år.

Ifølge en opgørelse fra Miljøstyrelsen vil EUs grænseværdi for kvælstofoxid i luften i år blive overskredet på 35 københavnske vejstrækninger, og omkring 90 procent af forureningen anses for at være trafikrelateret.

Mens københavnerluftens indhold af bly, kulilte, svovldioxid og partikler i dag ligger under grænseværdierne, har den såkaldte miljøzone, som blandt andet stiller krav om partikelfiltre på ældre, tunge køretøjer, kun reduceret indholdet af kvælstofoxid med ni procent. Og luftforureningen, som kan forårsage lungesygdomme og medvirke til kræft, er for tredje år i træk kåret som hovedstadens største miljøproblem. Det angiver fire ud af fem adspurgte københavnere i en ny undersøgelse, som Catinét har lavet for Københavns Kommune.

»Vi vil gerne have så ren og sund luft som muligt, men problemet er, at regeringen ikke vil give os lov til at bruge de værktøjer, der skal til. Vi kan ikke få lov at indføre trængselsafgifter, stille miljø-krav til skibstrafikken eller skærpe kravene til miljø-zonen og forlange, at alle personbiler skal køre med partikelfilter som i Berlin,« siger Københavns teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF), der bakkes op af et flertal i Borgerrepræsentationen.

Men kan I slet ikke gøre noget på kort sigt?

»Jo, vi regulerer trafikken ved hjælp af P-afgifter og intelligente trafiksystemer, så vi undgår stop og kør-kørsel. Vi har også nedlagt P-pladser og bygget grønne cykelruter. Og fra næste år skal kommunen købe el- eller brintbiler. Men det er skuffende, at regeringen ikke giver os lov til at gå mere ambitiøst til værks,« siger Bo Asmus Kjeldgaard.

Havnetunnel kan hjælpe

Både Venstre og de Konservative på Københavns Rådhuset er skeptiske over for en lovændring, der kan gøre det muligt for kommunen at stille skrappere miljøkrav til biltrafikken. De peger i første omgang på øget cykeltrafik samt en ny østgående omfartsvej via en havnetunnel, der kan lede trafik væk fra indre by. Men de borgerlige partier vil ikke udelukke, at det kan blive nødvendigt at skærpe kravene til trafikken inden for en årrække.

»Det er noget, vi løbende skal følge op på i takt med, at teknikken udvikler sig. Men i givet fald skal det være praktiske løsninger, som skal sikre, at byen fortsat kan fungere og udvikle sig. Et mål skal ikke være at begrænse trafikken; målet må være at fjerne den unødvendige kørsel,« siger Venstres ordfører Lars Dueholm, som bakkes op af sin konservative kollega, Jakob Næsager:

»Vi må se på, om kravene skal skærpes, men i så fald skal det være meget gennemtænkt, så Københavns konkurrenceevne ikke forringes. Umiddelbart tror jeg dog, at vi kan løse problemet ved på sigt at flytte trafik ned under jorden, så vi undgår køre-tøjer, der ikke har et ærinde i byen,« siger han.