Hvem er Boi Wagner? 25 procent eller 75 procent Benn Q. Holm? Det er ikke helt til at gennemskue efter endt læsning af forfatterens 17. roman.
En ordentlig krabat på næsten 500 sider. Sikkert er det dog, at romanen er en velturneret og velsmurt leg med diverse genrer inden for romankunsten. Det er en erindrings-, nøgle- og slægtsroman på én og samme gang.
På tur med tumor
Fortællingen om Boi starter i Schweiz. Her finder vi den midaldrende forfatter, der er taget på en rejse ud i Europa for at finde inspiration til sin næste bog. Coronapandemien hærger, og det er ikke helt nemt at være hotellogerende turist.
Med sig på turen har flanøren Boi en godartet tumor i hjernen. Den operation, som skulle have pillet gevæksten ud af kraniet, er blevet udskudt ad flere omgange, da hospitalerne hjemme i Danmark er overbelastede grundet covid-19 patienter.
Snart afløses Boi Wagners rejsebeskrivelser af kapitler, hvor forfatteren erindrende skriver om det levede liv, der er gået forud. Begejstringen ved at få udgivet sin første bog som ung, nybagt akademiker. Den første store kærlighed ved mødet med kvinden Klara. Ankomsten af tvillingerne Silas og Esther. Livet som far, hvor skrivekløen må sættes på pause for en stund.

Krøllet hjerne
Allerede fra starten har disse kapitler en autofiktiv aura over sig. Der er en nerve, en ægthed og et nærvær her i Benn Q. Holms prosa, som overbeviser mig om, at mange livsøjeblikke og refleksioner i Boi Wagners krøllede hjerne har rod i noget selverfaret.
Dette bliver en hel del tydeligere, da vor hovedperson senere får succes med romanen »Kød og blod« (det er Benn Q. Holms »Album« fra 2002, der åbenlyst refereres til). Bogen skal transformeres til en tv-serie af selveste Ella Steffens (Hella Joof). Tilmed dukker en karikeret version af kunstneren Kristian von Hornsleth op i ny og næ under navnet Bastian Hornemann. Og har man et indgående kendskab til bogbranchens redaktører på små og store forlag de seneste 20 år, er der tilmed en række koryfæer fra virkelighedens verden – eller i hvert fald fiktionaliserede versioner af dem – der optræder hist og pist.
Slavewhisky
Når fortællingen om Boi Wagner er så fængende, er det mestendels, fordi den så elegant indfanger hverdagens poesi i et langt forfatterliv, der til tider er lige så eksotisk, som det er båret af det rutineprægede og rudimentære. De søvnløse nætter grundet dårlig økonomi. Tømmermændene dagen derpå efter endnu en lang aften alene foran computeren med en halv flaske slavewhisky. Truslen fra nye og unge forfattertalenter, der løber med opmærksomheden i dagspressen. For slet ikke at nævne tv-værterne fra DR, som begynder at spytte krimier ud og bliver forlagenes nye »darlings«.
Nej, det er bestemt ikke altid nemt at være Boi Wagner. Det er det til gengæld at læse om ham.
Skønt romanen om manden (og måske om Benn Q. Holm selv) ikke er drevet af et sindrigt plot eller ejer skyggen af en spændingskurve, fløj jeg gennem bogen. Benn Q. Holm kan nemlig med sin pen noget helt uovertruffet med tempo, replikker og ikke mindst seje sceneskift, hvor i det ene øjeblik manden er eksistentialistisk filosof og i det næste knivskarp satiriker. Oh, Boi!
Boi Wagner
Forfatter: Benn Q. Holm. Sider: 480. Pris: 299. Forlag: Alpha Forlag



