Han lider af skrivebulimi: Fire sprudlende øksehug fra horrorkongen

AOK
Litteratur
Anmeldelse

Boganmeldelse: Nok flagrer fortællingerne i »Blodtørst« en anelse, men det skinner samtidig igennem, at den amerikanske gysermastodont Stephen King lider af kronisk fortællelyst, og de makabre noveller dækker for en stund ens King-underskud.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er ikke ret mange andre end Stephen King, om nogen overhovedet, der kan vende verden på hovedet, så hverdagsrealismen bliver uhyggelig, og det uhyggelige normalt, og samtidig får kommenteret verdens gang. Men King er kongen udi horrorrealisme, og med de fire noveller i »Blodtørst og andre fortællinger« får man en god smagsprøve på noget af det, han kan.

Havde Stephen King været en europæisk forfatter, ville de fire historier formentlig have været udgivet hver for sig, hvilket de hver især sagtens havde kunnet bære. Men nu er der ikke bare tale om amerikansk oversize – vi har at gøre med en forfatter, der lider af en form for skrivebulimi og sprøjter bøger ud i en lind strøm.

Han har foreløbig skrevet over 60 bøger (+ filmmanuskripter) i eget navn, og samlet har han solgt over 400 millioner eksemplarer på verdensplan.

Horrible handlinger

King skriver, fordi han kan lide det, og det skinner igennem på hver eneste side. Han sprudler af fortællelyst og er så præcis i sit sprog, at det er en fornøjelse at læse, hvad enten man er til horror og andre horrible handlinger eller ej.

Med en samling af fire fortællinger indkasserer Stephen King fire flotte stjerner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Hr. Ferdinand.

Med sådan et bagkatalog har han selvfølgelig også en vis erfaring, og i den henseende ligner han på ingen måde Drew Larson, hovedfiguren i »Rotten«, den sidste fortælling i »Blodtørst«.

Denne romanforfatter in spe får stadig sjældnere inspiration til nye historier, de kommer »lidt ad gangen som små dråber vand trukket op af en stort set tom brønd«. Men da Drew endelig en dag tændes af den hellige skriveånd og tager op i familiens afsidesliggende hytte nær den canadiske grænse, er der lagt an til både gys og en god fortælling.

Drew indgår en pagt med Djævlen i form af en rotte, og intet ender, som han (eller læseren) havde forestillet sig. Det ligner noget, King har kredset om før, men er det kun i mindre grad.

Sær gamling

Det overnaturlige er også en vigtig faktor i titelfortællingen, der er en selvstændig fortsættelse af den nu HBO-filmatiserede roman »Outsideren«. Den spøjse privatdetektiv Holly Gibney fatter mistanke til en tv-journalist, der er den første til at rapportere fra et frygteligt bombeangreb på en lokal skole, og med hjælp fra en sær gamling og hans homoseksuelle sønnesøn bliver hun gradvis klogere.

Historien er som novelle strammere fortalt end »Outsideren«, hvilket klæder den, og så har den en dybere symbolsk betydning, der gør den mere interessant. Det onde er ikke kun en skabning, der »fornyer sig ved at æde de døendes smerte«, det onde er (tv-)mediernes morbide svælgen i død og katastrofer og seernes blodtørstige hang til nyheder om mord, eksplosioner, bil- og flyulykker, jordskælv, flodbølger m.m.

Med mobiltelefonernes udbredelse er adgangen til nærbilleder blevet endnu lettere, og en gammel iPhone er da også omdrejningspunktet i bogens første fortælling, »Mr. Harrigans telefon«. Her får det mystiske faktisk en videnskabelig forklaring, og King udstiller på sofistikeret vis vores afhængighed af smartphonens tveæggede velsignelser.

Underkendt humor

»Chucks liv« er en ganske anderledes og overraskende positiv fortælling om den 39-årige døende Chucks liv, skrevet i tre akter i omvendt kronologisk rækkefølge. Trods Kings omdømme som makaber gyserforfatter, er han også humoristisk og underspillet satirisk – i »Chucks liv« er han desuden varm, venlig og lige så vidunderlig, som Chuck selv mener, han fortjener at være.

»Blodtørst« flagrer måske nok ud i forskellige verdenshjørner rent form- og indholdsmæssigt, men den dækker for en stund ens (heldigvis altid kortvarige) King-underskud.

Blodtørst
Forfatter:
Stephen King. Oversætter: Jakob Levinsen. Sider: 480. Pris: 300 kroner Forlag: Hr. Ferdinand.