Forfatter vil hellere smide disse personer på bålet end en heks

Bioetiker Mickey Gjerris og filosof Jacob Birkler vil af med sankthansaftens hekseafbrændinger, idet de opfatter heksen som symbol for det, som vi faktisk har brug for. Men hvordan opfatter de så Harry Potter-hekse? Og skal vi også afskaffe krucifikser, fordi de minder os om korsfæstelsen?

Lektor i bioetik på Københavns Universitet Mickey Gjerris mener, at tiden er løbet fra hekseafbrændinger. Hekse er tværtimod symbol på noget, vi har brug for i forbrugssamfundet. Niels Hougaard

I dag er det sankthansaften, og en af dagens traditioner, hekseafbrænding, har været under angreb i nogle år for at være kvindefjendsk og for at være en fejring af en historisk kvindeforfølgelse, der på ingen måde fortjener fejring.

To af dem, der gerne vil af med hekseafbrændingen, er bioetikeren Mickey Gjerris og filosoffen Jacob Birkler, der i dag i Politiken har et indlæg, hvori de plæderer for endeligt at gøre op med traditionen, der i øvrigt ikke er så gammel, som mange tror, idet den kun har cirka 100 år på bagen. De to forskere betegner det i indlægget som absurd, at vi i nutiden stadig fejrer »den korte årstid, hvor Danmark er allermest indbydende«, ved at brænde hekse, som de kalder »nogle af de mest misforståede skikkelser i menneskets historie«.