Anmelder giver sjældne 6 stjerner: Dette litterære kunstværk er en klassiker allerede ved sin udgivelse

Boganmeldelse: »Sommer« er Ali Smiths fjerde og afsluttende bind i hendes ambitiøse årstidsserie om Storbritannien lige nu. Romanen er forbilledligt fremført og rummer stof til uendelige læsninger, hvilket gør værket til en klassiker allerede ved sin udgivelse.

»Tiden er dimensionel,« bliver der på et tidspunkt sagt i »Sommer«, skotske Ali Smiths fjerde og afsluttende bind i sin ambitiøse årstidsserie om Storbritannien lige nu, om Brexit og om den tid, vi lever i.«. Foto: Nelson-søjlen under hedebølgen i London, sommeren 2020. Fold sammen
Læs mere
Foto: NEIL HALL
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

»Tiden er dimensionel,« bliver der på et tidspunkt sagt i »Sommer«, skotske Ali Smiths fjerde og afsluttende bind i hendes ambitiøse årstidsserie om Storbritannien lige nu, om Brexit og om den tid, vi lever i.

Tiden er ikke bare én-, to-, tre- eller firedimensionel, dens mangeartede karakter, dens krumning og flydende dimensionalitet gør den relativ og til mere end én ting. Den er både nu og her, før og for længe siden, den er skarp og dump, den er vores hver især, »og hvis man forsøger at ophæve sin forbindelse til tiden, vil tiden flå en og grine højt«.

»Det er lykkedes hende på mesterlig vis, smukt og effektivt oversat (dog med enkelte små svipsere, som at moster er blevet til tante).«


Tiden har med andre ord hovedrollen i denne overvældende og overlegne roman, hvor svaret på, hvordan vi overlever, gennemlever og genoplever livet er kunsten. Kunsten er den åndelige lim, der får alle dimensionerne til at hænge sammen.

Det illustrerer Ali Smith dels i kraft af sit eget litterære kunstværk, der sofistikeret bevæger sig frem og tilbage i tid og forbinder både før og nu og sine fire bind indbyrdes, dels ved at trække kunsten ind i bogen og spænde handlingen omkring andres værker.

Ligesom i de øvrige årstidsbøger er der i »Sommer« også flettet et Shakespeare-skuespil ind i teksten. Temaerne i »Et vintereventyr« – tid og tilgivelse – er de samme i Smiths afsluttende bind om den verden, vi lever i, og sommeren er hos såvel Smith som Shakespeare den årstid, der indgyder håb, lys og glæde, men den er også kort og ustabil.

Rilke og Dickens

Også andre værker og kunstnere snor sig gennem handlingen: Charles Dickens’ »David Copperfield«, Rilke og Katherine Mansfields samtidige ophold i Schweiz, som var et af omdrejningspunkterne i »Forår«, et særligt og her symbolsk værk af billedhuggeren Barbara Hepworth, den italienske filminstruktør Lorenza Mazzettis liv og levned m.fl.

Hver især har de en betydning for bogens tema, og ligesom de mange metaforer, henvisninger og hentydninger sætter de handlingen – og tiden – i relief. Det er forbilledligt fremført, og der er stof til uendelige læsninger, hvilket på sin vis gør romanen til en klassiker allerede ved sin udgivelse og på den måde selv får pirket til tidens kronologi

Rammehistorien i »Sommer« handler om den 16-årige Sacha Greenlaw, der både bekymrer sig om klodens tilstand og sin families ve og vel. Hun bor i Brighton, det er tidligt forår i 2020, Australien står i flammer, en ukendt virus florerer i Kina, flygtninge interneres i centre, hendes land er delt i to, og Ali Smith viser os, hvordan historien gentager sig selv.

Sachas højt begavede og socialt afvigende lillebror, Robert, sætter i bogstaveligste forstand søsterens tålmodighed, tilgivelse og tid på prøve, hun diskuterer med sin mor Grace (»at blive gammel er latterligt, hvis man bruger det som en undskyldning for ikke længere at opføre sig ansvarligt«), og hun forsøger at finde en balance i forholdet til faren og hans nye kæreste, der bor i huset ved siden af.

»Ali Smith har villet tage den aktuelle temperatur på verden lokalt og internationalt med en litterær kvartet, hvor årstidernes cyklus afspejler historiens vingesus,« skriver Berlingskes anmelder om bogen »Sommer« af Ali Smith. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gyldendal..

Farens unge kæreste er i gang med at skrive en bog om ords betydning, men har selv mistet talens magt og siger ikke længere noget som helst.

Sacha møder et yngre par, Art og Charlotte, der skriver om kunst på et digitalt medie, og som vi allerede har mødt i »Vinter«. Sammen med moren og broren tager hun med dem på tur for blandt andet at møde den 104-årige Daniel Gluck (som også er en genganger fra tidligere), der ligger på sit dødsleje og bevæger sig ud og ind af sin bevidsthed og sine drømme, af fortid og nutid.

Som tysk indvandrer blev han selv ved Anden Verdenskrigs start interneret i en britisk lejr sammen med sin gamle far, akkurat som den vietnamesiske flygtning med kaldenavnet Hero, som Sacha skriver til uden nogensinde at have mødt ham – men blot for at give ham håb ved at fortælle om sit liv og om svalerne, der markerer sommerens start og er som flyvende flaskeposter.

Gamle Gluck tror, at han ser sin savnede og for længst afdøde søster i unge Robert. Ikke kun tiden, også køn kan være flydende. Der er dog en ganske logisk, men for de involverede ukendt forklaring på, hvorfor den unge vrede rebel forveksles med en modig modstandskvinde.

Ali Smith har villet tage den aktuelle temperatur på verden lokalt og internationalt med en litterær kvartet, hvor årstidernes cyklus afspejler historiens vingesus.

Det er lykkedes hende på mesterlig vis, smukt og effektivt oversat (dog med enkelte små svipsere, som at moster er blevet til tante), og mon ikke De Fire Årstider fremover bliver synonym for en litterær tidssynkron (og trods alt, solbeskinnet) simultantolkning af verdens tilstand set fra Storbritannien anno 2016-2020.

Sommer.
Forfatter:
Ali Smith. Oversætter: Ninna Brenøe. Sider: 382. Pris: 250 kroner Forlag: Gyldendal.