Anmeldelse: Ny roman er en god historie om en mand, der ikke vil proppes i bås

AOK
Litteratur

»Brevet fra Gertrud« handler om en mand, der pludselig finder ud af, at han er jøde. Selvom den både er for lang og for pludrende, er det en god historie.

I en tid, hvor identitetspolitik fylder en del, og hvor forskelle mellem folk italesættes oftere end ligheder, er det forfriskende med en roman som svenske Björn Larssons »Brevet fra Gertrud«.

Her er temaet det enkelte menneskes ret til en selvvalgt (flydende) identitet, mens holdninger til jødedom, omskæring, antisemitisme, fremmedhad med mere er væsentlige ledetråde i plottet.

Larsson – professor i fransk og forfatter til en række fag- og skønlitterære værker, som har høstet anerkendelse og høje salgstal i især Frankrig og Italien, men i mindre grad i Skandinavien – er fortaler for menneskets grundlæggende ret til frihed og at vælge sin vej i livet. »Brevet fra Gertrud« er således en bog med et budskab, og selv om den slags romaner oftest er tyngede af forfatterens forkyndelser, er det dog ikke det, der gør dette værk en smule tung at danse med.

Bogen er først og fremmest for lang og for pludrende i sin iver efter at få alle nuancer og vinkler med, og så er den for litterært ujævn. Måske skal den læses som hovedfiguren – den vil være en roman, der selv bestemmer, hvem den er, og derfor godt kan skifte mellem genrer. I al fald svinger den mellem det detaljerede (religiøst-) filosofiske og det floskelfyldte; den er på den ene side en fiktionaliseret debatbog om identitet og frihedsbegreber, på den anden side et banalt melodrama – og når den indimellem hverken er det ene eller det andet, er den en god historie om en mand, der ikke vil proppes i bås.

»Brevet fra Gertrud« er den svenske forfatter Björn Larssons femte roman på dansk. Fold sammen

Overlevende fra Auschwitz

Martin Brenner er dna-forsker og har en ledende stilling i et amerikanskejet genforskningsfirma, han er lykkeligt gift med fødselslægen Cristina og far til den 12-årige Sara. Da hans mor dør, efterlader hun ham et brev, hvor hun afslører, at hun ikke er den, hun har udgivet sig for. Hun er jøde og Auschwitz-overlever og har holdt det hemmeligt for hans skyld, så han dels ikke risikerede at blive udsat for antisemitiske overgreb, dels selv frit kunne vælge, hvem han ville være.

Martin har brug for tid til at finde ud af, hvad disse nye oplysninger betyder, og holder det til at begynde med for sig selv. Han er tilbøjelig til at mene, at det ikke ændrer noget, og at han frit kan fravælge at være jøde, men omverden har en lidt anden eller flere andre og forskellige opfattelser.

Konsekvenserne af først at holde det hemmeligt og senere argumentere offentligt for retten til selv at vælge sin identitet får voldsomme følger. I bogens tredje og sidste del, hvor forfatteren træder ud af sin alvidende rolle og forsøger at sætte Martins skæbne i perspektiv, runder Larsson af med at advokere for, at litteraturens måske mest uomgængelige formål er at forføre læserne til at træne deres virkelighedsforankrede fantasi til at tro på, at alt kan ske, og at man også selv kan bidrage til forandringen.

Manglerne og minusserne til trods kan »Brevet fra Gertrud« måske endda leve op til disse idealer. Og ellers er der i bogen en lang litteraturliste at kaste sig over for den (identitets) søgende læser.

»Brevet fra Gertrud«

Forfatter: Björn Larsson. Oversætter: Brynja Svane. Sider: 359. Pris: 299 kroner Forlag: Amanda Books.