5 stjerner: 90-årigs skrøner fra Arktis om »Den kolde Jomfru« og »Helvedespræsten« er ganske enkelt supergode historier

AOK
Litteratur

Boganmeldelse: Skrønens mester, Jørn Riel, fylder 90 år og har samlet 30 eventyrlige skrøner i en vidunderlig og overvægtig fødselsdagsbog, der fremstår som et særdeles vellykket kondensat af hans bedste og semi-sande løgnhistorier/historier fra det barske og eventyrlige nordligste nord.

Med den gode sælfangerskude »Veslemari« ankommer Jørn Riel i fortællingen »Snespurven« sammen med figuren Anton til Østgrønland, til skrønernes vidtstrakte jagtmarker og fangststationernes trange hytter. Efter Antons svære start med makkeren Herbert viser en snespurvs fodspor i sneen sig for ham som en slags åbenbaring:

»Han anede med ét den fantastiske tiltrækning, ødemarken besad. Han vendte ryggen mod det isfyldte hav og så ind over landet. Endnu engang rummede hans sind uendeligheden. Fjeldene fyldte hele synsfeltet. Nederst var de skjult af vældige snedriver, runde, indbydende, næsten kvindebløde. Lange brune guirlander løb ad fjeldsiderne, hvor sneen var smeltet bort, og øverst oppe strakte de høje tinder sig som tårne mod den lysende himmel. Hans blik blev fjernt, og han gik på rejse. For første gang i sit liv rejste Anton i sig selv.«

Historie frem for sandheden

Fortællingen om den eventyrhungrende Anton, hvis slægtskab med den unge Jørn Riel læseren ikke et øjeblik er i tvivl om, er en passende intro til det bind »Skrøner«, forfatteren har markeret rundingen af de 90 år med. Den landskabelige scene er storladent sat. Og der er usædvanligt gods og vægt i fødselsdagsudgivelsen, men let håndterlig, endsige oplagt sengelæsning er pragtudgaven med sine næsten to kilo ikke ligefrem.

»Snespurven« er den første af de i alt 30 skrøner, Jørn Riel har udvalgt fra sit omfattende forfatterskab til denne udgivelse. Og netop skrønen er forfatterens ganske særlige og helt personlige litterære genre og domæne. En skrøne i jørn rielsk forstand er en fortælling, der til en hver tid vægter den gode historie lidt tungere end sandheden, men som måske netop også af den grund er så god at få forstand af. Eksistensen af et reelt virkelighedsgrundlag er en af de afgørende pointer.

Med et farverigt persongalleri, der foruden Skipper Olsen fra Veslemari omfatter fangstfolk som Løjtnanten, Greven, Lodvig, Valfred og Mads Madsen, dykker Riel ned i gemmerne med de drabelige, burleske og ind imellem også absurde historier.

Ved siden af de fast gennemgående skikkelser, hvis særpræg læseren undervejs lærer at kende og sætte pris på, byder skrøne-repertoiret også på en stribe bemærkelsesværdige gæsteoptrædender som for eksempel »Den kolde jomfru« eller måske »Tatovøren«, der ankommer til Arktis med farveflasker og nåle i sin rejsetaske. Eller måske mest provokerende af dem alle sammen »Helvedespræsten« fra ydremissionen, der går i krig mod hjemmebrænderiet og destruerer destillationsapparaterne, indtil det går ham så grueligt galt.

Også en muselmand, Olav ibn Abdullah Frederiksen, gør sin entre blandt fangstmændene, ligesom færingen Fjordur, der længe forsøger at holde sin hemmelige lidenskab, strikketøjet, skjult for sine fangerfæller.

Forfatter Jørn Riel har skrevet bogen »Skrøner«, og Berlingskes anmelder giver bogen fem ud af seks stjerner. Fold sammen

Svinet Kong Oscar

Særheder og mørkepip har gode vilkår blandt de udstationerede fangstmænd i Nordøstgrønland, og relationerne mellem fangerne og en række af de dyr, der finder vej til Arktis, samler sig også til et indirekte signalement af den ensomhed, der er en del af det barske liv nord for polarcirklen. Både hanen Alexander, grisen Kong Oscar og en løssluppen loppe hører til skrønernes fauna. Med billederne af den nordøstgrønlandske natur og med skildringerne af livet i fangsthytterne har Jørn Riel skrevet sig ind i et sjældent slægtskab med de to polarforskere og forfattere Knud Rasmussen og Peter Freuchen.

De 30 skrøner, der er samlet i den overvægtige fødselsdagsbog, er simpelthen supergode historier, og på deres egen måde fortæller de også et tankevækkende eventyr om en af litteraturens grimme ællinger, der længe blev forbigået i litteraturhistorierne og først for alvor blev lukket ind i det fine litterære selskab, da Jørn Riel i 2010 modtog Det Danske Akademis store pris.

Skrøner
Forfatter:
Jørn Riel. Sider: 488. Pris: 400 kroner Forlag: Lindhardt og Ringhof.