
4 stjerner: Geeti Amiri debuterer med bollywoodsk fortælling om alle de rodløse, vi ikke ser
Geeti Amiri Thomas Lekfeldt
Boganmeldelse: Med fortællelyst og evnen til at kratte i detaljen med den skarpe skalpel blotlægger Geeti Amiri anatomien af at være fanget i en dobbeltkulturel identitet. Den vellykkede debutroman »Mosaik« bidrager til et mere sammensat billede af dem, vi hele tiden taler om i minoritets- og kønsdebatten.
Mens den halve verden med jævne mellemrum udtrykker deres højlydte holdning til krigen i Afghanistan og de flygtninge, som landets lidelser har afstedkommet, og mindst lige så mange mener at vide en masse om kvindeliv i herværende muslimske tilflyttersamfund, er det rart – og både overrumplende og udbytterigt, foruroligende og visse steder forudsigeligt – at læse om det hele, fra én, der har virkeligheden løbende i årerne.
Med minutiøs og målrettet fortællelyst samler Geeti Amiri små og større brikker af et flygtningeefterkommerkvindeliv i debutromanen »Mosaik«, så det personlige, politiske, private, pæne og pinsomme går op i en højere, nærmest bollywoodsk, romantiseret, filmisk enhed.
Del: