3 stjerner: Kvindeportrætter drukner i forfatterens feministiske idiosynkrasier

Boganmeldelse: De små oaser i et generelt indigneret landskab redder desværre ikke Gry Jexens »Kvinde kend din historie«. På trods af spændende temaer, er bogen tynget af forfatterens vaklen mellem rollen som historiker og positionen som feminist.

Gry Jexen foran statuen af Natalie Zahle, som var forkæmper for kvinders ret til uddannelse. Nathalie Zahle er den første kvinde i Danmark, som har fået rejst en statue i kraft af sit virke og ikke en titel. Statuen står i Ørstedsparken. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvorfor er der ikke flere kvinder i Danmarkshistorien? Gry Jexen, der er uddannet i historie, har skrevet en bog om prominente og spændende danske kvinder. »Kvinde kend din historie« skal rette op på det angiveligt urimelige i, at historieskrivningen primært handler om mænd. Ifølge Jexen selv er der tale om en »læsevenlig, underholdende, klog og smuk bog«, og det lyder jo aldeles fremragende.

Der er 50 korte kvindeportrætter på de lidt over 300 sider, og de er inddelt efter emne. Nogle portrætter relaterer sig til parforhold, nogle til børn, andre til kunst og litteratur eller magt og politik. Disponeringen af stoffet er overskueligt og pædagogisk.

Eva Selsing

»Der udvises stor socialpsykologisk forståelse for den tredobbelte barnemorderske Ane Cathrine Andersdatter; man forstår, at hun slog spædbørn ihjel, fordi ugifte kvinders situation var så svær.«


En del af kvinderne er meget kendte; Nathalie Zahles arbejde for pigers uddannelse, Grevinde Danners oprettelse af et kvindehjem, Dea Trier Mørchs og Anna Anchers kunstnerliv, Asta Nielsens filmkarriere, Ebba Stranges reformpædagogik og Suzanne Gieses kvindekamp. Andre er mindre celebre, deriblandt Danmarks første kvindelige snedkermester, Sophy A. Christensen, og skrædderinden Maria Engelbrecht Stokkenbech. Et portræt med en helt personlig vinkel får man med Jexens mormor, der var hjemmegående, men med en mand, der ikke var voldelig – »det var ikke alle kvinder forundt.«

Jexen står anført som historiker, men det er åbenlyst også som tilhænger af feminismen, at hun har skrevet bogen. I indledningen får vi at vide, at »hvis vi skal opnå ligestilling i dag, skal vi skabe ligestilling i vores historie.«

Det er den grundstemning, teksterne er skrevet på. Alle portrætterne præsenteres med, at kvinder i tidligere tider var forment adgang til mangt og meget, om det uretfærdige i »dobbeltarbejdet«, i at skolen er »kønnet« med videre. Det gør fortællingen ujævn. Den kan grundlæggende ikke finde ud af, om den vil være en historisk fremstilling eller en feministisk debatbog. For mange af portrætterne gælder det, at de nærmest drukner i forfatterens feministiske idiosynkrasier. Det gør læsningen både forvirrende og anstrengende, hvilket først og fremmest er synd for de ubestrideligt spændende historier, kvinderne bærer.

Besynderligt fokus på racehygiejne

Idiosynkrasien viser sig også i de konkrete personbeskrivelser. Der er lovprisninger til mange af de meget venstreorienterede og progressive kvinder; Ebba Strange havde »et stort hjerte«, Inger Merete Nordentoft var en »stor tænker«. Mens der bliver brugt bemærkelsesværdigt mange linjer på at beskrive den ikkefeministiske, ægteskabsbevarende Thit Jensens tidstypiske forhold til racehygiejnen.

Til sammenligning er der ikke så meget som et kritisk ord til Asta Nielsen, der satte sin nyfødte datter på børnehjem (en datter, der endte med at begå selvmord), og der udvises stor socialpsykologisk forståelse for den tredobbelte barnemorderske Ane Cathrine Andersdatter; man forstår, at hun slog spædbørn ihjel, fordi ugifte kvinders situation var så svær.

I Gry Jensen bog »Kvinde kend din historie« bliver læseren introduceret til 50 kvinder, som på hver deres måde ifølge forfatteren har påvirket Danmarkshistorien. Berlingskes anmelder giver bogen tre ud af seks stjerner. Fold sammen
Læs mere

I en bog, der moraliserer meget over kvinders vilkår, er der forbavsende lidt pegefinger i forhold til børnenes skæbner i ly af de stærke, normbrydende kvinder.

Der er også en række faktuelle fejl, som ikke bør forekomme i et oplysende, historisk værk. For eksempel skriver Jexen om »Herlufsholm i Sorø«, og at Nathalie Zahle skulle være vokset op i Horsens (hun voksede op på præstegården Hvedstrup på Sjælland, som familien flyttede til, da hun var to år). I afsnittet om sygeplejersken Henny Tscherning står der, at hun »var med til at grundlægge normer og procedurer for kirurgisk sygepleje i Danmark«. En formulering, der ordret er at finde i Dansk Kvindebiografisk Leksikons opslag – som ikke er nævnt i kildeangivelsen til kapitlet.

Det er klart de kapitler, der ikke er drevet af indignation, der fungerer bedst. Fortællingen om Karen Volf er ligefrem indtagende. Hør blot her, om Volfs besøg i butikken Biscuit: »Da så jeg på disse biscuitter og tænkte: 'Dem kan du selv lave'.«

Afsnittet om svømmepigen Jenny med jernviljen er også tilstrækkeligt befriet for harme til at være både venligt og åbent. Man vil vide mere: hvad i alverden får et menneske – kvinde eller mand – til at svømme fra Sjællands Odde til Grenå? Den elektroniske musikpioner Else Marie Pade er ligeledes heldig at blive beskrevet nogenlunde i egen ret, og ikke blot som normbryder.

De små oaser i et generelt indigneret landskab redder desværre ikke »Kvinde kend din historie«. Den er bestemt utroligt letlæst. Også for meget. De universelt spændende temaer, der berøres, får man kun en antydning af, og de er tynget af forfatterens vaklen mellem rollen som historiker og positionen som feminist.

Kvinde kend din historie
Forfatter:
Gry Jexen. Sider: 336 sider. Pris: 299,95 kroner Forlag: Gyldendal.