Letbaner på Vestegnen

Transportminister Lars Barfoed (K) åbner op for, at det skal etableres en letbane fra Lyngby til Ishøj og Brøndby. Partierne på Christiansborg bakker op om forslaget.

Måske kan en letbane som denne blive til virkelighed i København, hvor der ifølge trafikminister Lars Barfoed (K) er et analysearbejde i gang omhandlende en letbane mellem Lyngby og Brøndby. Fold sammen
Læs mere
Det er ikke kun bilister, der kan se frem til bedre trafikale forhold omkring København, når transportminister Lars Barfoed (K) ønsker at finde løsninger på trængselsproblemerne på vejene ved hovedstaden. Også brugerne af den kollektive trafik kan se frem til forbedringer.

Transportministeren ser nemlig gerne, at der bliver etableret en letbane fra Lyngby i nord til Ishøj og Brøndby i syd, så passagererne kan blive ledt uden om København.

- Der er masser af pendlere, som bruger Ring 3, fordi de arbejder på den anden side af hovedstaden. Ved at etablere nogle bedre forhold for den kollektive trafik vil vi kunne reducere den trafik. Og det kunne blandt andet ske ved at etablere en letbane, siger Lars Barfoed.

- Jeg er sikker på, at det vil kunne flytte folk til den kollektive trafik og få dem hurtigere og lettere frem, siger Lars Barfoed.

Transportministeren understreger, at der i øjeblikket er et analysearbejde i gang, og at en løsning med en letbane er meget dyr at etablere.

Derfor tror han også mere på en løsning, der starter med busser.

- Så kan vi altid senere udvide med en letbane, siger han.

Transportministerens forslag er den helt rigtige løsning, mener professor og trafikforsker ved Roskilde Universitetcenter Lise Drewes Nielsen.

- Hvis man skal løse trafikproblemer, skal man investere massivt i kollektiv trafik i stedet for at fremme bilismen, siger hun.

Også på Christiansborg ser partierne positivt på et forslag om en letbane uden om København.

- Jeg er lykkelig, hvis det bliver til noget. Det har vi presset på for længe, siger Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke.

- En letbane er noget af det, vi prioriterer højest, siger Kim Christiansen, trafikordfører for Dansk Folkeparti.

Også for de Radikale har forslaget om en letbane længe stået på ønskelisten.

- Det trækker i smilebåndet, når regeringen nu pludselig mener at kunne gennemføre mange af de projekter, de pure afviste tidligere i år under trafikforhandlingerne. Letbanen i København var og er den radikale topprioritet, og vi forventer derfor, at der indgås en aftale allerede i september eller oktober herom,” siger Radikale Venstres trafikordfører Johs. Poulsen.