Let kavaleri

Nissan X-Trail er den lette, personbilsagtige og komfortable offroader, som har sin kundekreds blandt heste-, sejlsports- og golfentusiaster - og ofte hos modne mennesker.

Trækdyr: Globalt køber en million mennesker hvert år en firehjulstrækker. Biltypen er især populær som trækkraft foran heste- og bådtrailere, campingvogne og til at rumme fritidsudstyr. X-Trail må have to ton på krogen og har en frihøjde på 20 centimeter. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Man skal ikke tro, at købere af firehjulstrækkere altid er unge og karrierebevidste. Også mange modne mennesker kan lide den udskældte biltype, fordi man sidder højt, ikke skal kravle ind i den og kan rumme så at sige alt til en aktiv fritid. Men for de fleste købere er de terrængående muligheder og kæmpehjulene mere til pynt.

Ny - eller rettere fornyet - i klassen er den japanske Nissan X-Trail, som frem for alt er bygget med komfort for øje. Da afgiftsforhøjelsen fra 30 til 50 procent har gjort de store firehjulstrækkere mindre interessante for private, sendes den ny X-Trail på gaden som personbil med hvide plader - måske senere også på gule.

På hvide plader og med bagsæde begynder priserne ved 411.000 kr. for en benzindrevet 141 hestes, og en diesel med 150 hk begynder ved 468.000 kr.

Bilen skal især sælges på komfort og udstyr. De ydre mål er næsten ikke ændret, men den japanske softroader er forædlet på en række punkter.

Sikkerheden er øget betydeligt med det elektroniske stabilitetssystem, esp og med seks airbags. Desuden sørger esp og abs-bremser for, at bilen ikke begynder at tordne ned ad en skråning med halvblokerede hjul.

Hill Holder kalder Land-Rover sit system, som har dannet forbillede for Nissans, der virker som at rapelle: Støt og roligt firer bilen sig selv ned - takket være et samarbejde mellem en række af bilens elektroniske systemer, så den både motor- og hjulbremser. Man skal bare slippe speeder og bremse og lade tingene ske.

Bilens firehjulstræk kan styres med en drejekontakt med valg mellem auto og manuel. I hverdagen er X-Trail forhjulstrukket, men baghjulene kobles til, hvis systemet mærker, at forhjulene skal have hjælp.

X-Trail er bygget på samme C-platform som Nissan Qashqai og skal primært drives af en 2-liters common rail dieselmotor fra Renault. Den giver en sprød og fin motorlyd og en økonomi på 14,1 km/l. i gennemsnit. X-Trail findes nu som før også med benzinmotorer, men de fleste foretrækker på grund af bedre økonomi en diesel.

Valget mellem 6-trins manuelt eller trinløst CVT-gear er spændende; i Cashqai fungerer det glimrende, fordi det giver en glidende acceleration og en behagelig motorbremsning, når speederfoden lettes.

Muligt ekstraudstyr er bakke-kammera, Blue Tooth-teknologi, navigation, dobbelt glastag og en smart-nøgle, man kan beholde i lommen eller tasken. Klimaanlæg, cruise control, tur-computer og fuldt audio-anlæg er standard.