Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

Sæt SAS helt fri

Et SAS frigjort fra det statslige ejerskab vil bedre kunne konkurrere på markedsvilkår.

Foto: Steffen Ortmann Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann

SAS har i årevis kæmpet en ulige kamp. Det skandinaviske flyselskab er af historiske og ideologiske grunde bundet til høje omkostninger i hjemlandene, og det er på tide at give selskabet frihed til at agere på helt kommercielle vilkår. Luftfart er en global kamp på pris, og SAS tager med udflagningen af en del af flyflåden til lande med lavere omkostninger første skridt i retning af at spille med på modstandernes banehalvdel. Det næste skridt kan være helt at slippe de skandinaviske landes statslige ejerskab af flyselskabet, så politiske idealer og håb ikke længere står i vejen for en kommerciel udvikling og fremdrift.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Der var engang, da de blonde SAS-stewardesser i Dior-dragter serverede mad på porcelæn fra Royal Copenhagen. Passagererne skulle kræses om, så de ikke blev fristet til at benytte billigere tilbud. Oplevelsen skulle berettige den højere pris. De skulle føle sig hjemme i Skandinavien om bord på flyet, der manglede nærmest kun et B&O billedrørs-TV i flysædet for at gøre illusionen total.

Hvis det klinger provinsielt og hjemstavnsromantisk, så tænk på reklamekampagnerne med blandt andre Tom Kristensen og Uffe Ellemann-Jensen helt op i 2000-tallet: For den første fremkalder taxa-turen i et fremmedartet land dødsangst og hjemve. Den anden udstråler en blanding af nysgerrighed og overbærende undren over for fremmede skikke, indtil en ubekvem hotelseng er afsæt for den med vemod ventede hjemrejse. Udfrielsen fra ubehaget i udlandet er i reklamefilmene synet af et SAS-fly under sloganet »Så godt som hjemme«.

Sådan spiller luftfartsbranchen ikke mere, og det har den ikke gjort længe. Vi rejser mere og mere. Den stigende efterspørgsel har bare ikke øget lønsomheden hos selskaber med klodser om benene. Den øgede rejselyst er tværtimod skabt af liberaliseringer og øget konkurrence. Prisen og smidige forbindelser til nærmeste lufthavn er stort set eneste salgsargument – det gælder om at lande øverst på søgesiderne på nettet. Står du på side 3, er du dømt ude.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Alle de klassiske luftfartsselskaber i Europa har i årevis været taberne i det spil. De har ikke kunnet konkurrere med de ekstremt lave priser fra selskaber som Ryanair og Norwegian.

SAS har i to-tre årtier været i en konstant kamp for overlevelse, bundet af dyre overenskomster og høje udgifter. De forskellige faggrupper har kæmpet for egne vilkår og jobs, men uden en samlet regulering af hele branchen på tværs af grænser og regioner er det utopi at forestille sig, at det i længden er lønsomt.

Det er umuligt at kræve, at andre lande i Europa eller den øvrige verden skal hæve alle niveauer for løn, skatter og velfærd til et skandinavisk niveau. Hvilken regulering forestiller man sig vil kunne sikre det i en globaliseret verden? Hvis vi fastholder en slags førstefødselsret til at være friholdt for konkurrence på områder, hvor produktet har forandret sig radikalt, er det den sikre vej til at blive overflødige. SAS må smide handsken og sikre sin egen langsigtede evne til at konkurrere. De nu besluttede udflytninger omfatter kun en meget lille del af forretningen: Selv med en professionel bestyrelse kan det være vanskeligt ikke at lade sig påvirke af ejernes interesser i hjemlige arbejdspladser.

Et SAS frigjort fra det statslige ejerskab vil bedre kunne konkurrere på markedsvilkår. De jobs, der måtte gå tabt, vil mere end opvejes af de mange tusinde afledte jobs i tilknyttede industrier og den konkurrencekraft, dansk erhvervsliv nyder godt af ved at have konkurrencedygtige lufthavne og flyafgange til vores omverden.