Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

Politisk koreografi

»Ligesom nytårstalen blev groft misbrugt som en stor og gratis platform i partiformandens kampagne, vil valgudskrivelsen givetvis være koreograferet fra ende til anden.«

Foto: Thomas Lekfeldt

Vi skal passe på det Danmark, vi kender. Sådan lød udgangsreplikken i statsminister Helle Thorning-Schmidts nytårstale for en uge siden. Dagen efter bugnede morgenaviserne med store reklamer for Thorning-Schmidt under overskriften »Det Danmark, du kender«. Da stod det klart, at nytårstalen ikke var statsministerens tale til befolkningen med angivelse af regeringens overvejelser om landets situation og prioriteringer. Den handlede ikke om de værdier, Danmark er fælles om, eller om større politiske initiativer i det nye år. Tværtimod var nytårstalen forvandlet til en affyringsrampe for partiformandens personlige kampagne for genvalg.

Læs også: Thorning indleder kampagne blandt kassedamer og køtilbud

At nytårstalen var reduceret til en af mange brikker i et reklamebureaus kampagne for at kapre stemmer til en døende regering, fremgår på mange andre måder af talen. Undervejs omtaler partiformanden eksempelvis et besøg på et plejehjem, hvor hun overværer nogle ældres stolegymnastik. Partiformanden omtaler også et besøg hos en mødregruppe, hvor lille Holger hev hende i næsten. Nu har det vist sig, at besøgene ikke var drevet af en statsministers interesse for borgerne, men af partiformandens behov for billeder af sig selv som del af en nøje tilrettelagt reklamekampagne, hvor billederne først bliver lagt på partiformandens Facebook-profil, dækkes af medierne, indgår i nytårstalen og ender som plakater i partiformandens personfikserede kampagne i den valgkamp, som blot venter på at blive udskrevet. Hvornår valget kommer, ved kun partiformanden, men man kan gætte på, at hendes reklamedirektør også kender datoen eller i hvert fald vil være den første til at få besked. Ligesom nytårstalen blev groft misbrugt som en stor og gratis platform i partiformandens kampagne, vil valgudskrivelsen givetvis være koreograferet fra ende til anden.

Thorning-Schmidt er ikke ene om at misbruge regeringsapparatet til personlig vinding. Andre ministre lader uden tøven deres rådgivere og pressefolk ringe til diverse styrelser for at bestille presseegnede events, når de synes, at ministeren trænger til en tur i fjernsynet. Så kan styrelserne lægge tid og arbejdskraft til endnu en vammel omgang ministerpromovering, som presse og vælgere heldigvis bliver bedre til at gennemskue.

Læs også: Det Danmark du kender, har ondt i røven

Efter nytårstalen i år må det stå klart, at alt, hvad statsministeren foretager sig frem til valget, vil have ét eneste formål. Alt hvad hun siger og gør, vil være nøje koreograferet for at tage sig godt ud i fjernsynet. Hendes gøren og laden vil have ledsagelse af talrige medier og TV-hold, så den positive omtale kan sikres. Efter nytårstalen i år er der ingen grund til at tro, at aktiviteterne vil være drevet af hensyn til landets og befolkningens interesser.

For fire år siden brugte Thorning-Schmidts forgænger, Lars Løkke Rasmussen, nytårstalen til at lancere opgøret med efterlønnen. Den blev fulgt op af annoncer, der forklarede hvorfor. Det lå inden for nytårstalens formål. I år blev nytårstalen misbrugt. Bliver det standarden, kunne man lige så godt afskaffe den.