Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

Mette Frederiksens falske fortælling om mediernes tillidskrise

Hvis Danmarks statsminister virkelig vil styrke tilliden til pressen, kunne hun passende selv holde op med at tale medierne ned. Socialdemokratiet har de seneste år ført en bekymrende ensidig kampagne mod danske medier.

»Så har vi valgt i den her aftale ... et afsnit omkring tillid. Her skal tilhørende i rummet spidse ører, for både vi politikere og I mediefolk står i en enorm tillidskrise over for vores befolkning, og det skal vi have gjort noget ved,« sagde Mette Frederiksen, da hun natten til onsdag holdt pressemøde om de afsluttede regeringsforhandlinger i Landstingssalen på Christiansborg. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Da Mette Frederiksen sidste uge præsenterede den aftale, som gør hende til statsminister, kiggede hun ud i rummet og holdt en lille kunstpause, inden hun formanede de fremmødte journalister til at »spidse ører«.

»Både vi politikere og I mediefolk står i en enorm tillidskrise over for vores befolkning,« sagde den socialdemokratiske leder.

Mette Frederiksen har længe talt om, at skandaler om skattesnyd, hvidvask og grådighed i erhvervslivet har slået skår i danskernes tillid til vigtige samfundsinstitutioner. Samtidigt har hun peget på, at politikere og medier også er ramt af en tillidskrise, og de temaer kan genfindes i det »forståelsespapir« mellem S, SF, Enhedslisten og de Radikale, som danner grundlaget for en ny regering. Her er der ligefrem lovet et »udredningsarbejde, der skal anbefale tiltag, som kan styrke tilliden til centraladministrationen, medierne og de politiske beslutningsprocesser«.

Det er bestemt et gode for et samfund, hvis vi stoler på hinanden, men i et demokrati er der også brug for sund skepsis. Vi skal ikke stole på hvad som helst, og vi skal f.eks. være på vagt over for fortællingen om mediernes krise.

Denne fortælling dyrkes af politikere som Donald Trump, der gerne vil svække etablerede mediers troværdighed, fordi det så er nemmere at så tvivl om deres kritiske dækning, men den er ikke nødvendigvis sand. Slet ikke i Danmark.

I den internationale undersøgelse »Reuters Institute Digital News Report 2019« erklærer 57 pct. af de adspurgte danskere, at de har »generel tillid« til nyhedsmedier – dvs. også til medier, de ikke selv bruger. Det er tredje år i træk, at tilliden er steget, og det placerer Danmark som det land med den tredjehøjeste tillid ud af 38 undersøgte lande.

Andre undersøgelser tyder på, at tilliden kan have været højere herhjemme for et årti siden, men det er misvisende at tale om en »enorm tillidskrise«. I internationalt perspektiv er Danmark tværtimod et eksempel på, at befolkningen i uhørt grad stoler på landets største medieinstitutioner. I den seneste tillidsundersøgelse fra DRs Medieforskning mente 83 pct. af adspurgte, at TV-Avisen har »høj troværdighed«.

Dermed ikke sagt, at danske medier ikke har problemer med troværdigheden. Medierne skal bare ikke lade sig trække med ned i en falsk fortælling om en dødedans mellem presse og politikere.

Socialdemokrater har de seneste to år fremsat en stribe angreb mod danske medier med budskaber om, at de ikke er til at stole på, og at særligt landets borgerlige medier undertrykker socialdemokratiske synspunkter. Medierne skal bestemt være åbne for kritik, men den socialdemokratiske kampagne har været så ensidig, at den har lignet et generelt ønske om at svække mediernes position.

»Vi skal passe på, at mediekritik ikke misbruges af magthavere til at begrænse pressefriheden.«


Vi skal passe på, at mediekritik ikke misbruges af magthavere til at begrænse pressefriheden. I Frankrig har digitaliseringsministeren, Cédric O, netop foreslået et statsligt nedsat nævn, der kunne fratage medierne deres licens, hvis de bringer misinformation. Ministeren trak efterfølgende i land under indtryk af protester, men forslaget viser, at mange politikere i dag er fristet til at begrænse mediernes frihed.

Der er derfor brug for, at Mette Frederiksen får flere nuancer med, når hun taler om befolkningens tillid til medierne. Der er også brug for at slå fast, at det hverken er regeringens eller statens ansvar at sikre høj tillid til danske medier. Det ansvar kan alene tilfalde medierne selv.

PIERRE COLLIGNON