Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

Liberalt nederlag lukker døren for Uber

»Fortalerne for »Det Danmark du kender« vandt den største sejr.«

Transportminister Ole Birk Olesen: Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2017 Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Der er et anstrøg af komik over det, når Liberal Alliances transportminister Ole Birk Olesen kalder det »en kæmpestor sejr«, at Uber nu får mulighed for lovligt at konkurrere på det danske taxi-marked. Sandheden er nemlig, at den aftale, som VLAK-regeringen har indgået med en række partier i Folketinget om en ny taxilov, reelt forhindrer den fulde udnyttelse af platformsbaserede transporttjenester - til skade for forbrugerne og til skade for den dynamik, som de teknologiske muligheder bringer med sig.

For at få lov til at køre i Danmark skal man nemlig oprette et centralt kørselskontor. Der stilles stadig særlige krav til indretning af en bil til transport, ligesom der skal være monteret både taxameter, videoovervågning og sædefølere. Altså kan man ikke bare som privat bilejer tilbyde sin transport gennem apps som Uber, ligesom selskabet bag skal opfylde en række krav, for at man må optræde som »vognmand«.

Mange af de formål, som det er helt fair at kræve opfyldt - indberetning af indtægter til Skat, sikkerhed for forbrugerne og beskyttelse af lønmodtageres forhold - kunne man sagtens have opnået med en meget mindre restriktiv lovgivning. Det var da også, hvad den liberale minister ønskede, før han blev medlem af regeringen og nu har ansvar for at få lovgivning vedtaget af et politisk flertal.

I stedet forsøger Ole Birk Olesen at forklare det halve nederlag som en stor sejr. Ved hans side på et pressemøde stod de virkelige »vindere«, ordførerne for Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. De har nemlig sammen med Socialistisk Folkeparti sørget for, at »ikke ret meget af regeringens politik er kommet igennem med denne lov«, og DFs Kim Christiansen formulerer det sådan, at »selvfølgelig er det her et dødsstød for Uber og andre lignende tjenester«. Det samme giver både konservative Rasmus Jarlov og transportministerens partifælle Joachim B. Olsen udtryk for.

Det er nemmere at følge transportministeren i glæden over de dele af lovforslaget, som faktisk indeholder elementer af liberalisering. For eksempel ophæves de kommunale grænser for taxikørsel. Det bliver en del nemmere at blive godkendt som både taxachauffør og vognmand, og bevillingerne udstedes frem over centralt af Trafikstyrelsen uden begrænsning på antallet af taxi-licenser. Særskilte tilladelser til taxikørsel, sygetransport, limousinekørsel eller servicetrafik afskaffes og slås sammen til en universaltilladelse.

Dét er reelle liberaliseringer, som kan medføre øget konkurrence til gavn for forbrugerne. Sammen med muligheden for at etablere et selskab til taxikørsel kan det også føre til, at de mest initiativrige kan vinde store markedsandele, og det skal så nok give anledning til ny politisk polemik.

En omfavnelse eller i det mindste en åben dør for mulighederne i de nye teknologier er det bare ikke, uanset hvordan ministeren forsøger at forklare det.

Det er sandt, at der nu er klarhed over, hvordan Uber lovligt kan operere i Danmark; de skal »bare« opføre sig lige så gammeldags som den eksisterende branche. Fortalerne for »Det Danmark du kender« vandt den største sejr.