Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

Leder: Kvalitetsmedier i usædvanlig fremgang

God og ordentlig journalistik kræver tid og penge og journalister, som arbejder ud fra kriterier om kildekritik, fakta- tjek og principper om at høre alle involverede.

Foto: Shannon Stapleton Fold sammen
Læs mere
Foto: SHANNON STAPLETON

Abonnenterne strømmer ind hos etablerede amerikanske medier som New York Times og Wall Street Journal. New York Times har i de forløbne par måneder solgt flere end 200.000 nye abonnementer – mere end ti gange flere end samme periode sidste år. Wall Street Journal har oplevet en tredobling i antallet af nye abonnementer.

Amerikanerne blev oversvømmet med falske nyheder under præsidentvalgkampen. Hillary Clinton skulle være i ledtog med Islamisk Stat (IS), Barack Obama skulle nægte at forlade Det Hvide Hus, og paven skulle have opfordret katolikker til at stemme på Donald Trump, som han selv ville støtte.

New York Times oplever en historisk fremgang - og det er en reaktion mod Trump og mod fup- og choknyheder, siger avisens chef. Fold sammen
Læs mere
Foto: SHANNON STAPLETON.

Eksplosionen i abonnementer hos de amerikanske kvalitetsmedier kan ses som en reaktion mod mængden af chok-, klik- og fupnyheder. Folk søger troværdighed og sandfærdighed frem for falske nyheder, halve sandheder og politisk enøjede artikler. Meningsmålinger viser, at folk har mest tillid til de traditionelle medier, og når denne tillid veksles til betalte abonnementer, så er det rigtig gode nyheder for de traditionelle medier, for demokratiet og for samfundet.

Danmark har ikke været ramt af den samme tsunami af falske nyheder, men ligesom amerikanerne får mange danskere deres nyheder fra sociale medier, hvor ingen gatekeepere holder styr på kvalitet og indhold i nyhedsstrømmen. Også i Danmark popper nye medier op, som styres af andre kriterier end de journalistiske.

Et eksempel er netmediet NewSpeek Networks, som angiveligt vil tale med folk i øjenhøjde uden »falsk neutralitet og forloren falsk objektivitet«. Medieeksperter beskylder NewSpeek Networks for at bringe falske og manipulerende nyheder fyldt med holdninger, usandheder og kvarte sandheder – herunder en falsk nyhed om, at Tysklands forbundskansler Angela Merkel fløj migranter til Tyskland om natten for ikke at vække for meget opmærksomhed.

 

Principielt går der en skillelinje mellem biased media som danske NewSpeek Networks og amerikanske Breitbart og i mildere form Fox News og så regulære fake news medier, som bevidst producerer løgne for at få dem spredt og tjene penge på det. Til den sidste kategori hører måske Avisa.dk, der blander ægte og fiktive nyheder som en falsk historie om en 13-årig dreng, der skulle være død efter at have deltaget i en ny drukleg på Facebook. Iværksætteren bag Avisa.dk kalder det »nyheder for sjov« eller »bogusnyheder« (falske nyheder), som skal tiltrække læsere til sitet. Hvis de nye medietypers fremmarch skyldes mistillid til de etablerede medier, så er det op til de etablerede medier at genetablere denne tillid. Netop gennem pålidelig kvalitetsjournalistik, som ikke er berøringsangst, ikke sætter noget filter op for dækningen og ikke er bange for at tage fat på tidens vigtigste emner, heller ikke de mest kontroversielle som indvandringen.

God og ordentlig journalistik kræver tid og penge og journalister, som arbejder ud fra kriterier om kildekritik, faktatjek og principper om at høre alle involverede. Den opgave ligger fortsat bedst hos de etablerede medier, som har de nødvendige ressourcer og kompetencer. Det har foreløbig de amerikanske medieforbrugere heldigvis fundet ud af.