Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

Lær at elske Black Friday

»Hov – den kristne jul har vi jo for resten også i den grad kommercialiseret.«

Foto: RICK WILKING. Reklamer for Black Friday i USA. Foto: Rick Wilking
Læs mere
Fold sammen

Åh nej, endnu en amerikansk og kommerciel »mærkedag«, lyder kritiske røster om shoppingfænomet Black Friday. Ingen danske traditioner eller kulturelle bånd forbinder os med en dag som denne, og det kommercielle sigte gør det i nogles øjne endnu mere suspekt. Er det ikke nok – eller allerede for meget – med Valentine’s Day og Halloween, som efterhånden er ret udbredt også i Danmark?

Det står enhver frit for at dyrke disse dage eller lade være, men der er nu ikke så meget at være bange for. Den for tiden meget debatterede danskhed skal såmænd nok klare sig også under denne indflydelse. Vores identitet står og falder ikke med, om man kan finde et godt tilbud den sidste fredag i november, eller om man sender sin kæreste en ekstra buket eller en anden kærlig hilsen den midterste dag i februar.

Kulturelt er der altså ikke så meget at være bange for. Minder det ikke lidt om de ældre bedsteborgeres frygtsomme reaktion, da ungdommen fra omkring 1960 begyndte at skeje ud med elektrisk forstærket musik, og da Elvis gennemborede millioner af kvindehjerter med sovekammerøjne og skammeligt inciterende hoftevrid? Ungdommen tager hurtigt nye trends til sig. Nogle bliver til revolutioner i vores opfattelse af kultur og identitet og spreder sig op gennem generationerne, mens andre diller flammer hurtigt op og falder til jorden igen.

Black Friday er utilsløret kommerciel. For fem år siden flyttede denne ekstraordinære handelsdag ind i danske butikker. Og danskerne har i den grad taget den til sig. Sidste år blev der omsat for næsten to milliarder kroner alene via dankort, og butikker over en bred kam er hoppet med på bølgen og giver ekstraordinære tilbud på en dag, som både kunder og detailhandlen opfatter som et nyt startskud på julehandlen. Hov – den kristne jul har vi jo for resten også i den grad kommercialiseret.

For dansk detailhandel og dansk økonomi generelt er der gode grunde til at omfavne trends som Black Friday, hvis vi skal stå distancen i konkurrencen på nettet. Her har vi nemlig store udfordringer. Mange danske virksomheder har dygtigt transformeret forretningen, så den i dag også favner internethande. Men alligevel taber vi i Danmark markedsandele til internationale eller endda globale spillere. De har tænkt både stort og digitalt fra starten, og så har de i mange tilfælde nytænkt brugeroplevelsen – de har gjort det nemt og bekvemt at handle. De er ofte prisstærke og servicemindede på samme tid, fordi den store skala og de mindre omkostninger til fysiske butikker giver dem enorme fordele.

Derfor sker væksten på nettet, som det i forbindelse med Black Friday er blevet dokumenteret i Berlingske Business. Omsætningen i fysiske butikker er – generelt set – stabil, mens netbutikkerne vinder markedsandele. Tager man igen Black Friday som eksempel er forventningen fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), at vi i år vil handle lige meget i butikker og i netbutikker på denne fredag. Det er ikke svært at forudsige, at udviklingen vil sende netbutikkerne i front næste år.

Her opstår problemet. De danske netbutikker vokser ikke lige så hurtigt som de internationale. Flere danskere køber ind på websites i udlandet, mens væksten for de danske butikker i udlandet ikke går lige så hurtigt. I år regner FDIH med, at danskerne vil handle for mere end 100 milliarder kroner på nettet, og at den udenlandske andel af den omsætning vil komme over 30 milliarder kroner. Det tal vil kun stige de kommende år. Hvis dansk erhverv skal følge med i det ræs, gælder det om at stå på karusellen, selv om nogle altså synes, at de amerikanske »mærkedage« er et kommercielt tivoli. Man kan lide det eller ej, og man kan som privatperson vælge at stå på eller ej – men for økonomiens skyld må man håbe, at virksomhederne er klar til at hoppe på toget.