Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

Jobcentrene i København holder de hårdtarbejdende for nar

Ingen ledige er i 2020 og 2021 henvist til et job. De københavnske jobcentre har en mere løs og lovstridig praksis. Det er en skandale, som må have konsekvenser for de ansvarlige.

»Det kan ikke komme bag på nogen, at de københavnske jobcentre ikke er velfungerende.« Deres praksis udgør ganske enkelt et lovbrud, skriver Ole P. Kristensen i denne leder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Jobcentrene i København har i 2020 og 2021 ikke henvist én eneste ledig til et job. Vi lader den stå lidt. Her gik vi og troede, at de meget dyre jobcentres fornemste og vigtigste opgave er, at henvise ledige til et job, men nej, sådan er det ikke i København. Om de københavnske jobcentre har henvist ledige til job før 2020, henstår i det uvisse. Direktør Marianne Sørensen, der hidtil har været ansvarlig for jobcentrene, kan ikke svare på i hvor mange år de københavnske jobcentre ikke har foretaget henvisninger. Berlingskes aktindsigt viser foreløbig, at der i hvert fald ikke er lavet henvisninger i 2020 og 2021.

Henvisning af ledige til job er et veldefineret og centralt begreb i lovgivningen. Det er ikke op til jobcentrenes frie valg, om de vil henvise eller ej, det er deres pligt. Henvisning spiller en central rolle for muligheden for at undersøge, om de ledige reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet eller ej. En afslået henvisning er desuden forudsætningen for at kunne sanktionere ledige, der enten slet ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet, eller som er meget kræsne med hensyn til, hvilke job de er villige til at påtage sig.

I stedet for den lovbestemte henvisning har jobcentrene i København etableret deres egen hjemmestrikkede og blidere model i form af »aftaler« med de ledige. »Aftaler« er mindre forpligtende for de ledige, og »aftaler« kan under ingen omstændigheder medføre sanktioner for de ledige. For at det ikke skal være løgn har de københavnske jobcentre heller ikke styr på, hvor mange »aftaler«, der er indgået, og hvad der er kommet ud af dem.

Det kan ikke komme bag på nogen, at de københavnske jobcentre ikke er velfungerende. Der var sagen med rengøringsfirmaet De 5 Stjerner, der manglede mange medarbejdere Virksomheden fik ingen ledige henvist, men modtog en lang liste med ledige, der kun førte til ganske få ansættelser. Der var også den designuddannede, som ikke ville tage et rengøringsjob, fordi hun havde andre ambitioner og interesser. Den slags kræsenhed går ikke, hvis man vil oppebære arbejdsløshedsdagpenge. Så står man ikke til rådighed og skal sanktioneres. Den adfærd kan man så alligevel slippe afsted med i København.

Borgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V), der er politisk ansvarlig for beskæftigelsesindsatsen i Københavns Kommune, står med en dårlig sag. Hun fralagde sig ansvaret i forbindelse med sagen om De 5 Stjerner. Hun skød ansvaret over på a-kasserne, »vi kan ikke sanktionere dagpengemodtagerne,« lød det. Det er for så vidt rigtig nok, det kan kun a-kasserne. Men a-kasserne kan kun sanktionere, hvis den ledige har afslået en henvisning fra jobcentret. Det slipper de ledige så for i København, og det er i sidste ende borgmesterens ansvar. Torsdag oplyste borgmesteren så, at direktør i Københavns Kommune Marianne Sørensen ikke længere skal have ansvaret for jobcentrene og lovede samtidig en »tilbundsgående hovedrengøring«.

Vi skrev forleden på denne plads, at man skal undgå at devaluere ordet krise ved at bruge det om alle problemer, store og små. Det samme gælder for ordet skandale, som der kan være tilbøjelighed til at bruge lidt for tit. Men her er en gedigen skandale. Jobcentrene burde uden at slå op i lovbøgerne kunne regne ud, at deres vigtigste opgave er at henvise ledige til job. Hvis de ikke kan det, kan de slå op i loven og se, at det skal de rent faktisk. De københavnske jobcentres praksis udgør ganske enkelt et lovbrud. Det må der ryddes op i, og sagen må have konsekvenser for de ansvarlige, det har skandaler i det offentlige alt for sjældent.

OLE P. KRISTENSEN

Denne leder er opdateret 14. oktober kl. 14.29 med oplysningen om at Marianne Sørensen ikke længere skal have ansvaret for Københavns jobcentre.