Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

Ja – lad os da få Formel 1 til København

Foto: Lotte Nygaard /Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Lotte Nygaard /Scanpix

Man ser det for sig: Toptunede racerbiler, der med et par hundrede kilometer i timen drøner uden om byggestilladser, hen over metro-udgravninger og runder Københavns evige, midlertidige trafikomlægninger. At få et Formel 1-løb til den danske hovedstad byder på et par udfordringer, som det hedder på nudansk.

Men det gør dagligdagen for de københavnere og andre, som dagligt skal bevæge sig rundt i byen, også. Det er heller ikke uproblematisk eller uden gener, når der jævnligt er Copenhagen Fashion Week, Distortion, Copenhagen Marathon, Triatlon, jazzfestival, lokalopgør mellem Brøndby og FCK eller bare almindelig weekend, hvor unge har brækket sig og smidt affald på gaderne. Men en storby er til for at blive brugt. Og i det omfang, store begivenheder kan gennemføres, uden at alt ender i kaos, og alt styrter sammen, skal vi hilse nye initiativer velkommen. Bagmændene bag Formel 1 er oven i købet professionelle mennesker. De vil helt sikkert rydde op efter sig. I modsætning til så mange andre.

Hvad der yderligere taler for Formel 1 er, at der står private investorer bag. Et arrangement i den størrelsesorden kommer et eller andet sted til at påvirke kommunekassen, men som udgangspunkt er det private, der hæfter for regningen. Men vil arrangementet være en gevinst for byen? Ja, set i det store perspektiv. Man skal selvfølgelig være skeptisk over for alle de guldglimtende argumenter. Store sportsbegivenheder, eksempelvis OL, giver erfaringsmæssigt ikke så mange penge i kassen til værtsbyerne, som initiativtagerne forestiller sig. I dette tilfælde er der dog ikke tale om, at København skal til at anlægge helt nye bydele for at huse deltagere og publikum. Men der vil naturligvis blive voldsomt pres på byen.

 

Til gengæld er reklameværdien stor, og Formel 1 vil give et tiltrængt løft til den turisme, som ikke har det alt for godt. Foreløbig er det hele kun planer, og selvsagt er der en del forbehold, som bystyret må overveje. For eksempel sikkerheden. Formel 1-racerne kører stærkt – meget stærkt. Men racerkørerne er omvendt verdens bedste og mest rutinerede. Den planlagte rute er lagt, så den generer faste beboere mindst muligt – i modsætning til f.eks. Distortion og andre gadefester. Den hårdeste knude, der skal løses, er, at to vigtige trafikårer, Knippelsbro og Langebro, skal afspærres en uge. Her kunne det have været dejligt med den havnetunnel, som politikerne har diskuteret i snart 20 år. Men man kunne jo også opfordre til innovativ tænkning. En midlertidig pontonbro for gående og cyklister hen over havneløbet? Med alle de arkitekter og rådgivervirksomheder, hovedstaden rummer, burde der kunne findes kreative løsninger.

Kritikerne har været fremme: Formel 1 strider mod Københavns image som en cykelby. Vel, det ene udelukker vel ikke det andet? Det kunne da også være fint at få både prologen til Tour de France og et stort gymnastikstævne til København. Forskellige arrangementer kan kun være med til at understrege, at København er en by for alle. Alternativet ser hellere et racerløb for elbiler. Fin idé. At lade Formel 1-banen gennemkøre af et hold elbiler kunne da være et virkelig spøjst indslag. Men i første omgang: Kig nu positivt på Formel 1-ideen.