Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

EUs svar på migrantkrise: Forbyd gummibåde

»Virkeligheden er, at italienerne må ventes snart at lukke havnene for skibe med migranter.« (Foto: Stefano Rellandini/Scanpix 2017) Fold sammen
Læs mere
Foto: Stefano Rellandini

Antallet af migranter – og enkelte flygtninge – der strømmer til Europa vil i år sætte ny rekord. Ifølge FNs migrationskontor i Genève, IOM, er antallet af migranter, der ankommer via Libyen og Middelhavet, 10-20 procent højere end sidste år, hvor antallet nåede op på 181.000 personer. Migranterne samles op fra gummibåde af skibe, blandt andet udsendt af humanitære organisationer, der går tæt på den libyske kyst. Senest har en ny gruppe af verdens arbejdsløse unge mænd fået øje på ruten til Europa. På ingen tid er antallet af migranter fra Bangladesh vokset til foreløbig over 8.000. Det bringer Bangladesh i top blandt lande, hvorfra migranter søger mod Europa. Øverst står Nigeria og derefter Bangladesh, efterfulgt af yderligere en række afrikanske lande. Syrien leverer ikke længere mange asylsøgere.

Da EUs udenrigsministre forleden samledes for at drøfte den fortsatte migrantstrøm til Italien og Europa, var svaret endnu mere nedslående, end det plejer at være. Ministrenes forslag til at bremse migrantstrømmen bestod i en plan om at bremse importen af de kinesiske gummibåde, der nu antages at udgøre hovedparten af fartøjer, som fragter migranterne til de ventende skibe uden for tredje revle.

Efter en årrække med stigende migrantstrømme til Europa kunne man have forventet, at EUs ministre var løbet tør for undskyldninger for ikke at stoppe den. Men nej. EUs svar – udover at ville indføre restriktioner på eksport af gummibåde til Libyen – er en plan om at drøfte en stramning af EUs visumpolitik over for Bangladesh. Landet skal presses til at indgå en aftale om tilbagesendelse af det store flertal af dets borgere, der ikke vil få legalt ophold i Europa. Et tilsvarende forsøg på at få en tilbagesendelsesaftale med Nigeria er forgæves forsøgt opnået gennem det seneste år. En aftale med Bangladesh vil næppe kunne indgås hurtigere.

Den danske udenrigsminister, Anders Samuelsen (LA), har ikke lagt skjul på sin opfattelse af, hvad der skal til for at bremse migrationsstrømmen. Man får kun en langsigtet løsning, når det bliver klart, at man ikke får asyl i Europa som fattigdomsflygtning. »Der er kun én vej, og det er tilbage igen,« sagde Samuelsen ved det seneste – resultatløse – udenrigsministermøde. Det har han ret i. Men selv om EUs store lande, heriblandt Tyskland, taler om at samle asylsøgere i centre uden for Europa for at behandle asylansøgningerne der, er der ikke mange tegn på, at planerne bliver til virkelighed.

Virkeligheden er, at italienerne må ventes snart at lukke havnene for skibe med migranter. Virkeligheden er, at efterhånden som denne verdens fattige bliver lidt mindre fattige og får råd til at betale menneskesmuglere for rejsen, vil nye hundredtusinder søge mod Europa. Her vil migrationspresset føre til nedbrud af det EU, som ikke magter at levere virkelige løsninger på virkelige problemer. Når nu troværdige undersøgelser fra eksempelvis britiske Chatham House viser et markant ja fra de europæiske vælgere til at standse migrationen særligt fra muslimske lande, er det en gåde, at EUs ledere ikke foretager sig noget, der virker.