Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

Drop den betalingsring

Mens hovedstadens pendlere nærmest tilbringer timer med at vente på tog, passagererne maser sig sammen i overfyldte busser, og trafikanter og fodgængere tappert kæmper sig fra udgravning til udgravning i det indre København, holder SRSF-regeringen stædigt fast på den betalingsring, som ikke mange andre end grønne miljøfanatikere og erhvervsfjendtlige venstrefløjsfolk kan se fornuften i.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt forpassede ellers en oplagt chance - når hun nu alligevel var i gang med at bortforklare egne valgløfter - i sin nytårstale til også at få slugt denne kamel. Dog har hun med nærmest Nyrupsk uld i mund ytret noget i retning af, at regeringen er parat til at høre på gode forslag. Hvilket vi udlægger på den måde, at der kan være håb endnu for at droppe dette misfoster af et trafikforslag.

Selv de socialdemokratiske borgmestre, som vel burde støtte deres egen statsminister, er lorne ved betalingsringen. For uanset hvor man placerer den, vil den være til gene. Såvel for lokale beboere som for det arbejdende mindretal, der skal holde det socialdemokratiske velfærdsmaskineri kørende. Hvad enten man kalder den en miljøforbedring eller et nyt skatteobjekt, er resultatet, at mennesker, der skal ud og ind af hovedstaden, må trække flere penge op af lommerne: Og det er de mennesker, som i forvejen har betalt deres bil tre gange på grund af bilafgifterne og bidrager til statskassen, hver gang de tanker brændstof. Oveni leger regeringspartierne så med tanken om at låne penge til forbedring af den kollektive trafik af Sund & Bælt, som driver de to sundforbindelser. Det forekommer som en noget tvivlsom pantsætning, der vel næppe stemmer med regeringens mantra om, at indtægter skal komme før udgifter.

Alt taler for, at statsministeren tager en dyb indånding og smider endnu et valgløfte på møddingen. Det betyder selvfølgelig ikke, at trafikproblemerne i hovedstadsområdet forsvinder. Men diskussionen om betalingsringen er en glimrende anledning til at give sig tid til at tænke sig godt om. Hvad hovedstaden synes at mangle er en overordnet trafikplan. De mange problemer, folk oplever i dagligdagen, kan koges ned til to: Der er for mange biler på vejene til og fra København og især i den indre by, selv om intensiteten har været faldende. Og den kollektive trafik er ikke attraktiv og velfungerende nok. En form for roadpricing, altså betaling for at køre i bestemte områder, kan være en løsning. Men så må det kombineres med skatte- og afgiftslettelser, så lønmodtagere og erhvervsliv ikke pålægges nye udgifter. Højere parkeringsafgifter i København som foreslået i en kronik i Berlingske forleden kan også være et instrument. Suppleret af bedre og flere parkeringsmuligheder ved S-togsstationer og busholdepladser. Forslaget om flere letbaner i Københavnsområdet som en hurtigere og billigere løsning end nye metrolinjer er også værd at tage ind i overvejelserne. Ingen af disse forslag er problemfrie, men tiden er til, at regeringen sammen med oppositionen og lokalpolitikere i hovedstaden tager en timeout og får lagt en overordnet plan for trafikafviklingen i landets hovedstad. Lige nu virker regeringen hjælpeløs på trafikområdet, alt imens trafikforholdene bare bliver værre. Så drop betalingsringen og tag en tænkepause.