Danmarks jernbaner kører ikke på skinner

Jernbanen er i krise, den har i årtier været ramt af mange skandaler, og passagererne flygter. Det går meget bedre i nabolandene. Her kan hentes inspiration til organisation og ledelse. Danskerne har fortjent en velfungerende jernbane.

»Måske skulle man hyre et privat konsulentfirma til at studere, hvad man gør i Sverige og overføre det til Danmark. Danskerne har i hvert fald fortjent en velfungerende jernbane, der giver kvalificeret konkurrence til bilerne,« skriver Ole P. Kristensen i denne leder. Sarah Christine Nørgaard

Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

»Jernbanen i Danmark fremstår i dag nedslidt, umoderne og udfordret«. Dette udsagn stammer ikke fra jernbaneskeptikere eller motorvejsmafiaen, det stammer fra et »Serviceeftersyn af jernbanen« udsendt af Trafikministeriet i maj måned. Jernbanens kunder er enige, de stemmer med fødderne. For første gang i mange år har der siden 2013 hvert år været et fald i danskernes forbrug af togrejser. Er det ikke bare udtryk for en uundgåelig udvikling, hvor bedre biler og forbedret vejnet flytter passagererne væk fra toget? Det er det ikke. Udviklingen i Danmark står i kontrast til udviklingen i vores nabolande Norge, Sverige og Tyskland, hvor jernbanen har haft fremgang i passagertallet i samme periode.