Berlingske mener: Forholdet mellem skole og forældre er i stykker

Forældrenes involvering i deres børns skolegang har taget overhånd til skade for både børn, forældre og lærere. Vejen frem er mere gensidig tillid, større tiltro til børnene – og meget mindre Aula.

»Når skolerne byder nye elever og forældre velkomne, bør lærerne udstikke en klar rollefordeling, de bør vejlede i begrænset brug af Aula, og så bør de gøre det klart, at nok er forældrenes ansvar stort, men det er ikke så bredt, som indtrykket let kan blive i dag,« skriver Amalie Lyhne i denne leder. Mads Claus Rasmussen

Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

I disse dage flagrer sommerfuglene lystigt i maverne på de tusindvis af børn, der med mor og far i hånden begiver sig afsted til første skoledag. Børnene skal lære en masse nye begreber og aktiviteter at kende, og det skal forældrene faktisk også: Legegrupper, fællesfødselsdage, klippe/klistre-arrangementer, fædreture, mødreaftener, hytteture, forældrefester og ikke mindst besked-app’en Aula. Dertil kommer naturligvis forældremøder, skole/hjemsamtaler og hjælp til lektierne.