Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

Berlingske mener: Cityringen er en gave til København

Københavns nye Cityring åbner i dag, og det skal fejres! Mere metro gavner både miljø og mobilitet, og på den måde er metroen et godt eksempel på, at økonomisk vækst og klimaforbedring kan gå hånd i hånd.

Københavns nye metrolinje åbner søndag d. 29. September. Her er de nye stationer: Nørrebro Station. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Hvis du skal fra Rådhuspladsen til Frederiksberg Allé, vil det fremover kun tage dig fire minutter. Ønsker du at køre fra Nørrebros Runddel til Trianglen på Østerbro, skal du bruge sølle otte minutter på det.

Cityringen med dens 17 nye metrostationer åbner i dag, og det bliver fejret rundt omkring i byen med koncerter, taler og fri transport. Under åbningsceremonien på Rådhuspladsen vil blandt andre statsministeren og Hendes Majestæt Dronningen holde taler.

Det er ikke at gøre for stort et nummer ud af det. Der er i den grad grund til at fylde glasset og råbe hurra, for metroen i København forener miljø- og klimavenlig transport med øget mobilitet. Det bliver lettere og hurtigere at komme frem i byen, og dermed kommer Cityringen altså både borgere, virksomheder og miljøet til gavn.

Sammenlignet med mange andre hovedstæder fik København først sent en metro. Nu bliver den så udvidet betragteligt, og vi skal ikke stoppe her: Planerne om at udbygge metroen yderligere – for eksempel til Nordhavn, Sydhavn, Emdrup og Hvidovre – er der god grund til at støtte.

Her kan du 'køre' en tur med den nye metro:

 

Naturligvis er der ingen roser uden torne. Historien om Københavns metro er også historien om budgetoverskridelser, forsinkelser, arbejdsmiljø-problemer og utilfredse naboer. Det er der bestemt grund til at tage alvorligt, men man må samtidig være realistisk: Den slags har stort set altid været store anlægsprojekters følgesvende, og metroen er vel at mærke det største byggeri i Danmark, siden Christian 4. anlagde voldene. At der har været udfordringer undervejs, er ikke spor overraskende.

Det er dog ikke alle, der kan se storheden i projektet. Som eneste parti i Københavns Borgerrepræsentation stemte Alternativet sidste år imod en ny metrolinje til Sydhavn – ifølge partiet er metroen ikke grøn, dels fordi der udledes meget CO2 under anlæggelsen, dels fordi den kører under jorden og dermed ikke fjerner biler fra vejene.

Det er noget vrøvl. Metroen bidrager til at reducere CO2-udslippet, hvilket for eksempel den grønne tænketank Concito har dokumenteret: Mange passagerer skifter andre transportformer - især bussen - ud med metroen, og eftersom metroen er eldrevet, giver det mindre CO2-udslip. Concito peger dog også på, at generelt bør prisforskellen mellem bil og kollektiv transport være større, hvis investeringerne i klimavenlig kollektiv transport skal have en stor effekt i det samlede CO2-regnskab.

Klimaforandringerne er på rekordtid blevet et af de væsentligste politiske emner, og mens alle er enige om, at vi skal handle, er der stor uenighed om metoderne. En af de mest grundlæggende skillelinjer i klimadebatten er spørgsmålet om økonomisk vækst: Skal vi bremse væksten af hensyn til klimaet, eller skal vi tværtimod sætte yderligere gang i den for dermed at have råd til både CO2-nedbringelser og klimatilpasning?

Det er ingen hemmelighed, at denne avis mener det sidste. Netop Københavns Metro er en god illustration af denne tankegang: Ny teknologi, nye politiske løsninger og nye transportformer kan gøre det grønne valg mere attraktivt for borgere og virksomheder end det gammeldags, sorte valg, og på den måde vil fornuft, lyst og markedskræfter drive den grønne omstilling. Det er både mere effektivt og mere fair end at bremse væksten og hæve den moraliserende pegefinger.

Hurra for Cityringen! Og fortsæt gerne metrobyggeriet i København.

AMALIE LYHNE