Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

Berlingske igen i familieeje

»Til læserne af denne avis er den klare garanti at give med dagens nyhed, at vi fortsætter den positive udvikling af Berlingske og den daglige jagt på at servere det bedste af det bedste til vores kunder.«

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kræver stærke finansielle kræfter, indimellem dristige, innovative ideer samt en stærk og vedholdende passion at drive udvikling af kvalitets­medier i dag, hvis man vil have succes. Det gælder internationalt, og det gælder i Danmark. I går blev der rørt godt og grundigt rundt i den hjemlige medie-andedam. Nyheden om, at Berlingske Media og dermed også denne avis i løbet af de kommende måneder skifter ejer fra britiske Mecom til den succes­fulde belgiske mediekoncern De Persgroep, har ændret det økonomiske styrkeforhold på den hjemlige medie­bane. Fra at være ejet af pensionskasser og kapital­fonde samt en række mindre synlige aktionærer på fondsbørsen i London vender Berlingske efter 32 år tilbage til at være familieejet. Fra 1749 til 1982 var det familien Berling, som drev virksomheden. Om nogle måneder er det familien Van Thillo, som står bag det 100 procent ejede belgiske De Persgroep, som ejer denne avis og de øvrige dele af Berlingske Media-koncernen. Vi byder­ også her på denne plads den nye ejer velkommen. Det gør vi, fordi De Persgroep driver en mangfoldig og meget professionel medievirksomhed i Belgien og Holland i dag. Begge steder med store kvalitetsaviser med daglige ­læsertal på over en million og mange andre medie­tilbud fra online til radio og TV. Det gør vi, fordi vi her på avisen deler den vision, de har, om at det først og fremmest er den markante journalistik og det rigtige indhold, som skaber den sunde økonomi i forretningen­ og de ­interessante udviklingsmuligheder i markedet.

Det lå ikke i kortene indtil for få uger siden, at Berlingske skulle få en belgisk ejer. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at Berlingske Media blev en del af en pakkeløsning, da Mecom besluttede sig for at afvikle deres forretning. Det er til gengæld for os en meget spændende mulighed, der nu åbner sig. Her på stedet er vi ikke bange for internationalt ejerskab. Vi har haft det siden år 2000. Først med norske ejere og nu med britiske. Vi kan godt lide det europæiske udsyn. Mecom har i det danske mediebillede været en meget udskældt ejer påklistret en etiket om urimelige afkastkrav og hårde besparelsesrunder. Kigger man på realiteterne, er det ikke en fair fremstilling. Mecom har i de første år af ejerskabet investeret ganske betydelige midler i den fornyelse og den investering i digitale aktiviteter, som Berlingske Media har gennemgået. Og så har Berlingske på samme måde som alle andre medie­virksomheder været hårdt ramt af finanskrisen og den økonomiske lavvækst. I 2010 vendte vi den udvikling, og Berlingske Media er i dag en særdeles sund og veldrevet virksomhed med stærke visioner, som De Persgroep også har fået dokumentation for. Til læserne af denne avis er den klare garanti at give med dagens nyhed, at vi fortsætter den positive udvikling af Berlingske og den daglige jagt på at servere det bedste af det bedste til vores kunder. Det danske mediemarked kommer til at forandre sig markant i de kommende år. Ingen tvivl om det. I forhold til befolkningens størrelse har vi et usædvanligt stort udbud af private medier under pres fra en voldsom statsejet mediesektor. Den ­digitale trans­formation er langtfra slut, og vi har masser af ­udfordringer foran os. I den sammenhæng glæder vi os over en ny ejer med et publicistisk perspektiv.