Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

Alvor ved grænserne

»Det er den pris, som skandinaverne må betale for det enorme svigt, som EUs ledere akkompagneret af den tyske kansler Merkel og de svenske regeringer har ansvaret for.«

Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Få dage før jul bliver det alvor ved grænserne til Sverige. Togpassagerer skal fra det tidspunkt kunne fremvise gyldige rejsepapirer for at kunne fortsætte fra stationen i Kastrup mod Sverige.

Og dermed er der lagt op til yderligere forhindringer for den store daglige trafik, som siden åbningen af Øresundsbroen for 15 år siden har skabt grundlaget for vækst i hele Øresundsregionen.

Den kontrol af togene, som svenskerne indførte for nogen tid siden, har allerede skabt store forsinkelser i trafikken.

Den stramning, som nu skal gennemføres, vil givetvis skabe kaotiske tilstande i Kastrup og andre steder.

Den svenske regering ønsker at pålægge rejseoperatørerne ansvaret for at kontrollere passagerernes rejsedokumenter. I praksis drejer det sig om DSB og Skånetrafikken.

Mens de daglige pendlere samt deres arbejdsgivere må forberede sig på meget forlængede arbejdsdage, hastebehandler Folketinget i disse dage et lovforslag, som giver den danske regering mulighed for at pålægge rejseoperatører – tog- og færgeselskaber – pligt til at kontrollere passagerernes papirer.

Det skal DSB og de øvrige trafikoperatører hjælpe med.

Desværre tyder DSBs hidtidige høringssvar ikke på, at DSB vil engagere sig positivt i at løse opgaven. Kan eller vil DSB ikke gøre, hvad det statsejede selskab formår for at medvirke, må man finde en DSB-ledelse, der kan og vil.

Lovforslaget skal efter planen vedtages allerede inden ugens udgang, og hastværket synes begrundet med de svenske planer, som truer med at efterlade et stort antal asylsøgere i Danmark.

Man må forstå regeringens hensigter således, at den ligesom svenskerne ganske enkelt vil forhindre, at migranter og flygtninge når frem til grænsen, og altså reelt forhindre, at de kan gøre krav på asyl i Danmark. Grænsebommene bliver med den svenske og den danske regerings planer fremskudt til banegårdene i Kastrup og i Tyskland.

Den norske regering har allerede indført et lignende operatøransvar. Flyselskaberne har i årevis været pålagt et tilsvarende ansvar for at kontrollere, at passagerernes papirer er i orden, inden de flyver dem til destinationen.

Hvordan kontrollen med indrejsende i biler og busser skal strammes, fremstår foreløbig uafklaret. Men man må formode, at politi og told skærper eftersynet. Ellers giver stramningerne over for trafikoperatørerne ikke mening.

Sverige dropper lukning af Øresundsbroen

Den kommende tætte grænsekontrol til Sverige vil gøre en foreløbig ende på den nordiske pasunion og på de store fordele for mennesker og virksomheder, som Øresundsbroen har skabt – selv om svenskerne foreløbig har opgivet ideen om at lukke broen.

På samme måde må man forudse store vanskeligheder ved den dansk-tyske grænse. Men det er den pris, som skandinaverne må betale for det enorme svigt, som EUs ledere akkompagneret af den tyske kansler Merkel og de svenske regeringer har ansvaret for.

Fraværet af ydre grænsekontrol og invitationerne til migranter og flygtninge om at rejse til Tyskland og Sverige har udløst en folkevandring, der truer de nordiske velfærdssamfund.

Nu er opgaven at sætte en stopper for migrationen med reelle grænsekontroller, der forhåbentlig bliver så effektive, at de også bliver midlertidige.