Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Vi skal have flere test i folkeskolen - ikke færre

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) besøger 1.c på Katrinedals Skole i Vanløse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann

I øjeblikket jubler forældre i hele Danmark over afskaffelsen af de nationale test. Jublen er dog langtfra velbegrundet. For selvom de nationale test ikke fungerer optimalt, er færre test ikke bedre for de danske folkeskoleelever. Tværtimod.

Test er den bedste måde at give lærere indblik i elevers faglige kundskaber på. Med test kan det relativt præcist måles, hvor elever skal have ekstra hjælp og ekstra udfordring. En lærer, som tester sine elever ofte, får langt bedre indsigt i, hvilke områder eleverne har behov for yderligere udfordring på og hvilke områder, der er behov for yderligere undervisning i. Det gør det lettere at hjælpe de svageste elever.

Fordelene ved flere test i folkeskolen viser sig særligt i de ældre klasser, hvor eleverne er gamle nok til at forholde sig til sammenhængen mellem deres indsats og deres testresultater. Jeg oplevede selv, hvordan mit faglige engagement steg betydeligt, da jeg i 7. klasse begyndte på en folkeskole, der ofte testede sine elever. Når vi i min klasse blev testet efter hvert fagligt forløb, blev vi også konfronteret med vores indsats i forløbet. Havde man gjort sig umage, klarede man sig bedre i prøverne, end når man ikke gjorde sig umage. Det var en klar motivation for at arbejde hårdt og læse lektier.

I den perfekte verden var det ikke testresultater, men snarere nysgerrighed, der drev folkeskoleelever til at gøre en indsats. Realiteten er bare, at det er de færreste pubertetsramte teenagere, der interesserer sig synderligt for atomets opbygning eller reglerne for præsens-r. Selv den mest ambitiøse 15-årige går mere op i, hvem der bliver inviteret til næste fest, end hvem der skrev Barndommens Gade. Her er test og karakterer udmærkede redskaber til at skabe incitament til fortsat engagement i skolens faglige indhold.

Så kære Pernille Rosenkrantz-Theil: Hvis du virkelig ønsker at forbedre vores uddannelsessystem, må du indføre flere test i folkeskolen - ikke færre. Cecilia Zade-Iseni, Værløse, næstfmd. Konservativ Ungdom