Vi bliver undervist i vores skoles fortid på Sankt Petri

Billede fra Sankt Petri Skole, dansk-tysk privatskole beliggende i København K, der viser et maleri af H. W. Praetorius, skolens tidligere leder, som i 1938 meldte sig ind i det tyske nationalsocialistiske parti, NSDAP. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Det er en løgn, at vi på Sankt Petri Skole skjuler vores fortid. Især i 9. klasse har vi et intensivt forløb, der finder sted i dagene omkring 9. april, om besættelsestiden og skolens rolle deri. Vi ser på billeder, der viser både elever og lærere fra tiden, hvor nogle tydeligvis fulgte den nazistiske tankegang. Samtidig lærer vi også om modstanden på skolen, hvor ikke alle ville vige for nazismen frivilligt. Formålet med projektet er netop at vise, at nogle tilpassede sig, og andre gav modstand.

I gymnasiet sættes der igen fokus på besættelsestiden og nazismen. Vi lærer ikke blot om den uforsvarlige rædsel, nazismen førte med sig, men også hvordan den nazistiske tankegang kunne hæfte sig i det tysktalende folk. På intet tidspunkt bliver der spredt falske informationer eller skjult noget om både skolens og det tyske folks fortid.

Tværtimod, på grund af skolens internationale baggrund får eleverne muligheden for at danne sig en forståelse af nazismen og dens konsekvenser, der går ud over det, der bliver lært på danske gymnasier. Tolerancen og den frie kritiske tankegang er blot få af de værdier, der ligger fast forankret i det tyske og danske, der også bliver undervist i på Sankt Petri Skole. Der dannes en forståelse for ligeværdigheden, tolerancen og det interkulturelle samarbejde, som ikke findes mange andre steder.

Pointen er, at det ikke er rigtigt at hævde, at vi skjuler eller ensidigt bliver undervist om nazismen. Rettere sagt opstår der et nuanceret, differentieret og detaljerigt indblik i perioden.