Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Værsgo, Mærsk. Her er en helt gratis idé

Mærsk bør måske samarbejde med DSV i fremtiden? Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Berlingskes læsere inkl. undertegnede har med interesse læst Berlingskes Erhvervskommentator, Jens Chr. Hansens bemærkninger i Berlingske 1. april. Kommentatoren stiller skarpt i sine bemærkninger og kommentarer, der faktisk konkluderer, at det er svært at forstå, hvad Mærsk vil, og hvor de skal hen herfra.

For mangler Mærsk ikke lige præcis det, der hedder landtransporten, så kundernes stigende behov for den komplette leverance fra fabrik/leverandør til kundens adresse virkeliggøres uden medvirken af diverse fremmede landtransportleverandører? Spørgsmålet får helt aktuel interesse og kommer i fokus, når man netop i disse dage læser om DSVs nyeste landvinding og ændrer navn til DSV Panalpina. Berlingskes artikel samme dag kilder ens fantasi og får en til at fundere over, om ikke en eller anden form for samarbejde eller koalition mellem MÆRSK og DSV Panalpina på længere sigt vil være den rigtige løsning for MÆRSK, DSV og Danmark? Torben H. Rohde, Hørsholm

Lige adgang, tak

Dagen efter TV-debatten mellem statsministeren og Mette Frederiksen (MF) oplever man det utrolige, at MF stærkt støttet af komikeren og eks-politikeren Jacob Haugaard får lejlighed til at redegøre for, hvordan hun kunne have klaret debatten bedre. Det sker vel at mærke uden indspil fra en borgerlig politiker. Det er meget ensidigt og langt fra den politisk neutrale udsendelse, man forventer fra Aftenshowet. Det går ikke. Lige adgang til mikrofonen for alle, om jeg må be’. Niels Rossing, Hellerup

Hvem er arrogant?

Efter TV-duellen i DR, søndag 31. marts, kaldte Mette Frederiksen Lars Løkke Rasmussen for arrogant over for de nedslidte. Samme beskyldninger brugte Dan Jørgensen i medierne dagen efter. Men hvor arrogant er det lige at holde befolkningen hen i uvished om, hvem og hvor mange, der egentlig vil få gavn af Socialdemokraternes forslag?

Lars Løkke Rasmussen er derimod helt klar i mælet om, at han gerne vil være med til at forbedre mulighederne for, at nedslidte på tværs af alle faggrupper kan gå tidligere på pension. Men han vil ikke være med til, at bestemte erhvervsgrupper med en vis anciennitet på arbejdsmarkedet har ret til at få en tidligere pension, uanset om de er nedslidte eller ej, da det ville slå bunden ud af statskassen. Mette Frederiksens intentioner vil skabe mere splid end samling på de enkelte arbejdspladser, og det er arrogant at tro, at man kan føre befolkningen bag lyset med ukonkrete løfter om en værdig afgang fra arbejdsmarkedet til alle. Peter Bøgelund, Dragør

Oversmarte DMI

»Er du også gået over til yr.no (norske vejrtjeneste)?« »Ja, da. Det skete endegyldigt, da DMI blev oversmarte.«

Sådan cirka hørte jeg en samtale for nylig. DMI havde tidligere en overskuelig og nem side. Man kunne let finde rundt og få oplysninger om den by i Danmark, man ville finde. Det er bare helt slut nu. Og nedlukningen er total. Fuldstændig hat og blå briller. Hvorfor må man ikke nemt og enkelt kunne finde temperaturen i Rønne, Skagen, Svendborg eller København? Hvorfor er den flotte startside fjernet? Er det for »traditionelt«?

Vi har givet op. Brugte ofte norske yr.no tidligere, men også DMI. Nu gider vi ikke bakse mere med de smarte drenge og piger på DMI. Kort sagt: I kan ha' jeres vejrtjeneste for jer selv! Nu er det ren yr.no. Stig Wørmer, Kbh. S.

Ingen elbil før afklaring

Min næste bil skal åbenbart være elektrisk. Jeg forudser vanskeligheder, som de el-kloge gerne må afklare for mig. I min lille gade har vi ni opgange á 10 lejligheder, 90 lejligheder. Cirka 2/3 har bil, altså 60 biler på en gade der er cirka 175x20 meter. Hvis alle tvinges over i elbiler, så vil jeg gerne vide, hvordan de skal lades op. Man ser hist og pist på fortove ladestandere med cirka seks-syv meter ledning. Hvor mange ladestandere skal vores gade have? Må man parkere på en opladningsplads? Foran vores ejendom er der p-plads til fire biler. Skal her opstilles fire ladestandere? Skal vi have 20 eller flere ladestandere i gaden? Hvem skal betale for standerne? Hvis flere bilejere i gaden er erhvervsaktive = skal lade op efter kl. 18, hvordan fordeles standerne ved arbejdstids ophør? Kommer man hjem kl. 18 og kobler sig på, hvilke krav er der til at flytte bilen omgående, når den er opladet, så næste bilist kan komme til? Med kæmpestor mangel på p-pladser i vores område, vil det da være fristende at blive holdende ved en stander hele natten (og dermed blokere standeren).

Taler man om 250.000, 300.000 eller 400.000 ladestandere i hele Danmark? Pris? Hvem skal betale? Hvem skal sikre, at fuldt opladede biler omgående flyttes? Er det overhovedet praktisk eller økonomisk muligt at opstille standere nok til at dække de politiske målsætninger? Jeg afventer mere info, før jeg kunne drømme om at købe en elbil. Lars Juul, Frederiksberg