Ungdommen er slet ikke så tosset endda

Læs mere
Fold sammen

Lige nu diskuteres i alle medier den kommende eksamensform i f.esk. skriftligt dansk for 9. klasse, en eksamensform som evt. også skal bruges til studentereksamen. Det nye er, at 9.-klasserne til afgangseksamen må benytte internettet under stilskrivningen, hvilket måske kunne skabe internetkopister i stedet for kreative, tænkende individer, og dette ville i så fald være at forandre målsætningen for faget skriftligt dansk. Målsætningen må være at lære eleverne at skrive og formulere sig korrekt – at tænke selv og at udtrykke disse tanker i en selvstændig tone.

For nylig var mine to 9. klasser til generalprøve på den nye prøveform med adgang til internettet. 11 elever i den ene klasse og 16 elever i den anden 9. klasse havde valgt opgaven, hvor man skulle skrive et essay – og som en af drengene konkluderede: »Jeg brugte min hjerne.« Og det er ikke, fordi de ikke mestrer internetadgangen. Tværtimod. De fravalgte det i denne opgave.

For at gøre billedet fuldendt, var det ikke kønsbestemt. Lige så mange drenge som piger havde valgt denne fremgangsmåde. Klasserne tænker nemlig i »ligeværd« ikke i kønsforskelle. Så det er ikke kønnet, der afgør hverken karakterer eller emnevalg – det er hvilken type menneske, man er.

Det er en fantastisk daglig glæde at være lærer for elever, der tænker selvstændigt, og som kan argumentere for deres meninger både mundtligt og skriftligt og kan bruge internettet som værktøj i relevante sammenhænge.