Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Tro, for Søren - og stå ved det

asdas
Foto: Nils Meilvang

Tro! Tro, så ingen er i tvivl om, at du tror. Tro og stå ved det. I dag, hvor Gudløs Ungdom, Ateistisk Selskabs ungdomsafdeling, driver klapjagt på konfirmander foran københavnske kirker er det - på godt dansk - Søreme vigtigt, at nogle af os unge insisterer på en tro. Og ikke bare en lille tro, der kommer til udtryk ved et fåmælt »Amen« til julegudstjenesten og et par foldede hænder, når mormor ligger for døden.

Nej, vi unge skal finde vores store Jesus Christ Superstar-tro frem. Vi skal tro på alt det gode i mennesker. Vi skal tro på, at det hele nok bliver bedre en dag, og at vi ikke bare lever for de næste tredive likes på instagram. Den tro, der bliver til positive, synlige handlinger.

Alt det, vi stræber efter, kommer ikke af sig selv. Det kommer ikke, hvis vi går på arbejde og gør gode ting blot for at blive rigere. Vi skal gøre det gode i troen på, at der er noget større end os selv, der vil os det godt - der vil os det bedre end en stor bil, flere penge i lommen og dyrere rødvin. Som en fyr der hed Paulus engang skrev til nogen, der gerne ville være kristne: Stå fast, spænd sandhed som bælte og retfærdighed som brynje!

Gode gerninger må ikke blive gudløse og bliver det aldrig. Og vi skal, som Paulus opfordrer til, tage troen på os: Sandhed, retfærdighed, godhed. Vi skal ikke negligere alt det gode, vi gør og skal gøre. At gøre godt er meget større end at hjælpe fru Jensen over gaden eller aflevere et kreditkort tilbage til rette ejer. Det skal ske i troen på, at alt godt, du gør, skal gøres mod dig, fordi Gud og verden vil dig det godt.

Gudløs Ungdoms hjemmeside er ligeså indholdsløs som foreningens budskab om, at danskere skal tænke selvstændigt og kritisk om religion. Med nutidens sammensatte mediebillede og befolkning er andet end selvstændig og kritisk religionstænkning i praksis ganske svært.

Vi kan alle mene, hvad vi vil om politik, økonomi, naboens grimme nye hæk eller frustrerende skoleopgaver. Vi kan alle tvivle på hele den store, mærkelige verden. Vi kan alle diskutere alt mellem himmel og jord. Men lad os tro på det, der rent faktisk er deroppe, i himmelen, det, der er himmelsk godt! Lad os tro på et verdensalt, der er meget mere end Gudløs. Min ungdom er fyldt af meningsfyldt indhold, fordi jeg tror på alt det gode, folk gør, fordi de tror. Fordi Gud, Allah, Verdensaltet, Moder Jord og hvad end du tror på, vil os mennesker det godt. Marcus Hornum Bing, Nærum