Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Tobaksindustrien kan aldrig blive en del af løsningen

»Hvis de virkelig har et ønske om at redde menneskeliv, så skulle de sætte en stopper for produktion og salg af al tobak og nikotin.« Fold sammen
Læs mere
Foto: OLIVIER MORIN

Kæden er hoppet af for os, påstår kommunikationschef i Philip Morris, Christopher Arzrouni, fordi vi i en kronik plæderer for at sætte markant ind på at forebygge, at børn og unge begynder at ryge, fx ved at gøre tobak og nikotinprodukter markant dyrere og langt mindre tilgængelige.

Vores lighedstegn mellem rygning, tobak og nikotinprodukter falder ham for brystet, fordi man også kan indtage tobak og nikotin uden at ryge – nemlig ved at dampe, tygge eller indsnuse nye typer af nikotinprodukter.

De er også farlige, indrømmer han, men ikke lige så farlige som cigaretter, og i sin kommentar går Arzrouni så langt som til at sige, at nikotin-alternativerne kan både forlænge og redde menneskeliv. Det er uhyggeligt, at en tilsyneladende intelligent herre som Arzrouni kan mene sådan noget. Hvis de virkelig har et ønske om at redde menneskeliv, så skulle de sætte en stopper for produktion og salg af al tobak og nikotin.

Tobaksindustrien kan aldrig være en del af løsningen på det gigantiske sundhedsproblem, som de selv har skabt. Gennem de seneste mange årtier har tobaksindustrien skovlet penge ind på at sælge stærkt afhængighedsskabende produkter, der hvert år koster millioner af mennesker livet på verdensplan. Og nu lancerer de så alternativer, der er knap så farlige. Hvor farlige aner vi ikke, og det gør Philip Morris heller ikke. For produkterne er så nye, at der kun findes få uvildige undersøgelser om skadevirkningerne, og langtidseffekterne ser vi først om 20-30 år.

Det er naivt at tro, at der ligger menneskelige og sundhedsmæssige hensyn bag lanceringen af de nye produkter. Målet for en kommerciel virksomhed som Philip Morris er selvfølgelig at kapre nye kunder i butikken.

De alternative nikotinprodukter bliver solgt som en løsning til inkarnerede rygere, der ikke ønsker at stoppe. Men det virker usandsynligt, at det skulle være Philip Morris’ ønske at satse på så smal en målgruppe. Der er penge i at tiltrække nye kunder, og når man ser på markedsføringen af de nye produkter, bliver man bekræftet i, at målgruppen rækker ud over gamle, inkarnerede rygere og langt ned i de unges rækker.

Vores lunger er skabt til at indånde ren luft. Og når unge mennesker hiver dampe fra alternative nikotinprodukter ned i deres unge og endnu ikke færdigudviklede lunger, er det med sikkerhed ikke et godt alternativ. Det er lungeforurening. Morten Grønbæk og Bente Klarlund Pedersen, hhv formand og næstformand i Vidensråd for Forebyggelse