Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Teknisk-naturfaglige studerende drømmer om lederkarriere

»I alt svarer 41 procent af de ca. 3.000 studerende i undersøgelsen »ja« på spørgsmålet, om de har ambitioner om at blive leder inden for de første ti år af karrieren.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen

Mange af de unge, som i dag læser til ingeniør eller en anden teknisk-naturvidenskabelig uddannelse, har planer om at blive leder i løbet af de første ti år efter endt uddannelse. Det viser en undersøgelse blandt studiemedlemmer i Ingeniørforeningen, IDA.

I alt svarer 41 procent af de ca. 3.000 studerende i undersøgelsen »ja« på spørgsmålet, om de har ambitioner om at blive leder inden for de første ti år af karrieren. 33 procent svarer »nej«, mens 26 procent endnu ikke har taget stilling.

Jeg håber, der er tale om en trend, for det er i høj grad positivt, at så mange unge har lyst til at gå ledervejen. Der er nemlig et stort behov for at styrke, hvad man kunne kalde den teknologiske forståelse på ledelsesgangene i danske virksomheder. Med øget digitalisering og brug af nye, datadrevne processer i produktion og forretning bliver det en helt central lederopgave også at kunne navigere efter det teknologiske kompas.

Derfor er der brug for folk, som har en overordnet forståelse af, hvad ny teknologi kan tilføre virksomheden, når der skal lægges strategi og investeringsplaner.

Jeg taler ikke om, at ledere skal til at være faglige eksperter, men om at ledergruppen med fordel kan tilføres profiler, der har de teknisk-faglige kompetencer, der skal til, for at overskue de ofte komplekse problemstillinger og muligheder, teknologien fører os ud i.

IDA har gennem flere undersøgelser af automatiseringspotentialer i virksomhederne konstateret, at manglende viden om at udnytte digitalisering i virksomheden er en af de væsentligste barrierer, som respondenterne peger på.

For at kunne forløse potentialerne er det derfor nødvendigt at styrke den teknologiske kompetence i de lag af virksomheden, som skal træffe beslutningerne og motivere medarbejderne.

Ny teknologi er jo på mange måder et tveægget sværd: På den ene side kan den skabe muligheder for virksomhed og medarbejdere, men den kan også skabe usikkerhed. Den usikkerhed skal en ledelse selvfølgelig kunne favne. Først og fremmest ved at have en klar forståelse af, hvad teknologien skal bruges til, og hvad den betyder for medarbejderne, fx i form af nye rutiner og afklaring af kompetencebehov. Peter Leth, direktør for IDA Learning i Ingeniørforeningen, IDA