Hvad skal jeg sige til alle de vognmænd, der ringer til mig igen i morgen og siger, at de ikke kan betale deres billeasing eller husleje, fordi de er blevet glemt af regeringen?
I et helt år har Danmark været mere eller mindre lukket ned. Det har også betydet, at hele vores samfund er blevet stærkt økonomisk påvirket. I medierne har der især været fokus på frisører, restauranter, barer og sportsfaciliteter. Men hvad med taxibranchen? Det er en branche, der i den grad er blevet overset, og som har mistet størstedelen af både kundegrundlag og omsætning.
På en typisk dag kører en vognmand folk på arbejde, til møder, frokostaftaler og lægebesøg. Gæster køres til restauranter, barer og natklubber om aftenen og i løbet af natten. De kører også til og fra lufthavnen med især forretningsrejsende og med turister, der besøger Danmark. Det meste af dette er væk.
Og selvom taxierne ikke er tvangslukket, er resultatet næsten det samme. For alle deres kunder er væk. Når samfundet lukker, lukker taxibranchen også. Indeni alle de flere hundrede taxivogne, der rastløst strejfer rundt i storbyernes gader, sidder der et menneske bag rattet. Et menneske, der også skal betale sine regninger, har familie at forsørge, og som efterhånden jubler, bare de har to kunder på en hel dag.
Alle disse vognmænd er i mine øjne blevet totalt svigtet af regeringen og deres hjælpepakker. En tvangslukket virksomhed har nem adgang til hjælpepakker, og en leverandør til en tvangslukket virksomhed kan nemt dokumentere sit tab. Men selvstændige vognmænd falder imellem to stole. De har svært ved at kunne dokumentere deres tab, fordi deres kundeforhold er med passagerer og ikke en tvangslukket virksomhed. Derfor får vognmænd desværre afslag, når de søger om hjælpepakke.
Lige nu hænger det også sådan sammen, at taxivognmænd ikke kan få en hjælpepakke, hvis de startede, efter corona kom til. De kan nemlig ikke på samme måde som andre vise en sammenligningsperiode og skal derfor vælge en alternativ periode.
Da taxivognmænds omsætning er sæsonbetonet, vil det svare til at bede en iskiosk om at bruge februar som referencemåned for den tabte omsætning i juli, hvilket ikke giver nogen mening. Jeg mener derfor, at man bør indføre hjælpepakker til de nyere vognmænd.
Ingen er vigtigere end andre i denne økonomiske krise. Men jeg er efterhånden frustreret over, at vognmænd i taxibranchen falder imellem to stole. Vi skal handle nu, ellers mister vi de modige vognmænd, der sammen med kørselstjenesten Viggo kæmper for en grønnere omstilling. Det vil være synd at tabe dem på gulvet.
Kenneth Herschel, CEO, kørselstjenesten Viggo