Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

»Tak« til de fastboere, der ikke vil have os sommerhusejere i nabolaget – I skulle skamme jer

»Kære fastboere i Tisvildeleje og øvrige sommerhusområder. Tak for jeres varme invitation til at ikke at benytte vores sommerboliger - det skaber da kun tryghed med en sådan omsorg,« skriver Leif Tage Olsen - ikke uden sarkasme. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen

Fastboere og sommerhusejere

Kære fastboere i Tisvildeleje og øvrige sommerhusområder,

Tak for jeres varme invitation til at ikke at benytte vores sommerboliger – det skaber da kun tryghed med en sådan omsorg!

Jeg tillader mig at gå ud fra, at I fastboere på samme vis ikke nærmer jer de nærliggende større indkøbsbyer – men ved nærmere eftertanke er det nok en naiv betragtning.

Det er jammerligt, og jeg fornemmer atter »kun mig-jeg-mig-jeg« syndromet, jeg græmmes. Skam jer.

Leif Tage Olsen, Lyngby

Søndagens gudstjenestetransmission på P1

I søndags fadede man ud midt i velsignelsen, gudstjenestens vigtigste punkt. Der manglede måske 10-15 sekunder i, at velsignelsen var til ende, men nej, der skulle gøres plads til Radioavisen, som forøvrigt også kan høres på alle andre af DRs radioprogrammer.

Det var utroligt dårligt timet af DRs teknikere, men man kunne måske også dadle biskoppen. Han kunne f.eks. have forkortet sin prædiken med et minut eller to, eller have valgt nogle kortere salmer, nu hvor DR i år har amputeret søndagsgudstjenesten, så man ofte ikke får det hele med.

Ole Jensen, Klampenborg

Bagklog

I disse skrækkelige virustider er Søren Pind meget klog, og især bagklog. Han skriver i Berlingske 21. marts, at Danmark er et af de lande i Europa, der har færrest hospitalssenge per indbygger.

Var det ikke, da Søren Pinds var indflydelsesrig minister, at man nedlagde sygehuse – før der var bygget nye?

Var det ikke i Venstreregeringen, at man skulle spare to pct. på sygehusene. Det medførte, at man lukkede afdelinger, samt sparede stillinger med sundhedspersonale.

Det er utroligt, så kloge ministre bliver, når de forlader ansvar og Christianborg. Ja, ikke mindst bagkloge.

Inge Suhr, Frederiksberg

Hvor er DR?

Min mor er 84 år og bor på et plejecenter. De sædvanlige aktiviteter såsom banko og småudflugter er i denne tid naturligvis aflyst, og alle besøg er forbudt. Et af de få lyspunkter er at se fjernsyn. Da hun, som de fleste andre ældre beboere, ikke har mulighed for at benytte streamingtjenester, må hun benytte sig af de tilgængelige fjernsynsstationer.

Hvad tilbyder DR1 så en lørdag aften? Fra klokken 20.00 og langt ind på natten tilbydes krimi, krigsdrama og thrillere. Med tre mia. kr. i licensmidler i ryggen kan det undre, at DR ikke i højere grad lever up til sin public service-forpligtelse til hele det danske folk og ikke kun til de seere, som elsker død og krig.

Torben Aaskoven, Vedbæk

Skattestyrelsen forsøger altid at svare hurtigst muligt

I et læserbrev i Berlingske 21. marts skriver en frustreret læser, Niels Hosbond Petersen fra Kokkedal, at han ikke kan komme igennem til »SKAT«, hverken via en skriftlig formular eller på telefon.

Jeg antager, at læseren mener Skattestyrelsen, og jeg vil derfor indledningsvis beklage, at læseren har en opfattelse af, at vi ikke tager henvendelser alvorligt – eller svarer indenfor rimelig tid. Det gør vi, og vi bestræber os naturligvis altid på at svare så hurtigt som muligt. Og igen: Jeg skal beklage, hvis læseren sidder med den modsatte opfattelse.

Helt generelt er det vores ambition at svare på telefonhenvendelser inden for seks-otte minutter. Og henvendelser via skat.dk besvarer vi i gennemsnit indenfor to-fire dage. Det lykkes for det meste at holde vores ambitioner om svartid.

Dette ikke ment som en undskyldning, men blot for at understrege, at vi har et stort ledelsesmæssigt fokus på, hvor hurtigt vi svarer borgerne. Det er derfor, vi er her.

Jeg er dog også nødt til at nævne, at vi netop i denne tid oplever et stort tryk på vores kundecenter, dels pga. årsopgørelsen, hvor vi sidste år håndterede knap 425.000 henvendelser på tre uger. Men dels også fordi omstændighederne omkring regeringens coronatiltag betyder, at vi ligesom mange andre i den offentlige sektor er nødt til at arbejde på en anden måde, end vi normalt gør. På trods af dette forsøger vi fortsat at fastholde vores ambitioner om svartider.

Kan vi gøre det bedre? Det kan vi garanteret. Det forsøger vi hver dag at gøre. Derfor er jeg også ydmyg, når borgere bruger kræfter på at fortælle os, hvor vi skal gøre det bedre. Det vil jeg gerne kvittere for.

Brian Paust, underdirektør, ansvarlig for Skattestyrelsens kundecenter