Skoleborgmester: Det er nemt at skabe et skræmmebillede af folkeskolen, men det ikke nødvendigvis retvisende for København

»Jeg synes, at den udvikling København befinder sig i viser, at vores lærere gør et rigtig godt stykke arbejde og hænger i, selv når det er svært,« skriver Jakob Næsager. Anne Bæk

Efter sommerferien bugner aviser, radio og tv med historier om folkeskolen. Her oplever jeg, at der ofte bliver tegnet et skræmmebillede af den danske folkeskole, der ikke nødvendigvis er retvisende.

Et godt eksempel er Lars Andersens kommentar 29. juli i Berlingske, hvor han skriver, at mange lærere søger væk. Det er rigtigt, at der er mangel på lærere i hele landet – også i København. Jeg synes som borgmester for området, at vi skylder at fortælle, at vi i hovedstaden, hvor hvert sjette barn i Danmark bliver født, gør en stor indsats for at tiltrække og fastholde uddannede voksne til vores skoler.

Vi investerer i meritlæreruddannelsen og Teach First. Vi tilbyder også studerende ekstra praktik for at introducere dem for de københavnske folkeskoler. Sidst men ikke mindst tilbyder vi en gennemsnitsløn, der er højere end resten af landet.

Vi kan se, at arbejdet betaler sig.

I København kan vi nemlig ikke genkende billedet af, at hver fjerde lærer har forladt faget efter tre eller fem år, som Lars Andersens skriver. Her i byen har den gennemsnitlige lærer 7,1 års anciennitet. Personaleomsætningen ligger derudover nogenlunde stabilt, og flere søger vores lærerstillinger end tidligere.

Desuden er det faglige niveau i København højt. De københavnske elevers afgangskarakterer er over landsgennemsnittet. Vi arbejder også hårdt og systematisk på at skabe de bedste forudsætninger for at have en høj trivsel blandt de københavnske elever.

Selvfølgelig er der udfordringer i folkeskolen, men der er også gode takter. Jeg synes, at den udvikling København befinder sig i viser, at vores lærere gør et rigtig godt stykke arbejde og hænger i, selv når det er svært.

Jakob Næsager, børne- og ungdomsborgmester i København (K)